Vzhledem k tomu, že budou příští rok sněmovní volby, lze předpokládat, že nákup vrtulníků bude muset rozjet až příští vláda.

„Nabyl jsem dojmu, že obrana teď bude mít jiné priority než vrtulníky,“ řekl Právu člen výboru pro obranu Stanislav Mackovík (KSČM). Jeho slova potvrdili i další poslanci.

Oni by chtěli, aby ten vrtulník uměl všechno, aby snad uměl létat i do vesmíru, ale teď zjistili, že nic takové neexistuje.Stanislav Mackovík (KSČM)

Ministerstvo letos oslovilo nejdříve vlády Itálie, Francie, USA, poté i Jižní Koreje a Německa a požádalo je o to, co by jejich výrobci vrtulníků mohli české armádě nabídnout. Nabídky přišly, a generální štáb z nich zjistil, že vrtulník, který chtěli, nikdo nevyrábí.

„Oni by chtěli, aby ten vrtulník uměl všechno, aby snad uměl létat i do vesmíru, ale teď zjistili, že nic takové neexistuje,“ řekl Právu Mackovík.

Poslankyně ODS a členka výboru Jana Černochová vidí problém v tom, že vojáci sami nevědí co, chtějí. „Nemůžeme nést odpovědnost za to, že se ministerstvu obrany nebo generálnímu štábu nedaří definovat požadavky tak, že se v průběhu času ukáže, že to bylo nastavené špatně od začátku,“ uvedla Černochová.

Generál: Musíme si to ujasnit

Navíc podle zdroje Práva z ministerstva obrany jsou nabízené vrtulníky podstatně dražší, než původně na ministerstvu předpokládali. „Nejnižší nabídka byla okolo 12 miliard korun,“ řekl Právu zdroj.

Náčelník generálního štábu Josef Bečvář připouští, že musí korigovat svoje představy. „Oslovili jsme vlády a máme seriózní marketingový průzkum a teď víme, co je na trhu. Teď se musíme dostat do těchto mezí a zjistit, jaké jsou naše finanční možnosti. Musíme si upřesnit naše specifikace,“ řekl Právu Bečvář.

Vojáci by chtěli víceúčelový vrtulník, který by měl nahradit bojové vrtulníky Mi-24 sovětské výroby, a zároveň by chtěli, aby vrtulník mohl sloužit pro dopravu vojáků a také pro záchranáře.

Mackovík, který má k vrtulníkům blízko, protože roky šéfoval liberecké letecké záchrance, vůbec nechápe, proč vojáci dál nechtějí užívat vrtulníky Mi-24, které mají životnost ještě 15 let. „Ukazuje se, že když se zbavíme vrtulníků Mi-24, tak se příliš od Ruska neodvážeme, protože motory jsou z Ukrajiny a stejně nám zbydou vrtulníky Mi-171, tedy stejný typ, se stejnými motory a vybavením,“ uvedl Mackovík.