Podle ministra obrany Martina Stropnického (ANO) smlouva znamená pro vojenské letectvo šest klidných let, kdy nebudou muset s Aerem řešit podmínky servisu.

„Aero Vodochody je jedním z našich klíčových domácích partnerů. Smlouvy garantují dlouhodobé zajištění servisu výrobcem letounů a zároveň dosažení armádou požadovaného početního stavu bitevníků L-159 v poměru 16 jednomístných a 8 dvoumístných,“ sdělil Právu Stropnický.

Podle smlouvy by cena servisu neměla za šest let přesáhnout 2,033 miliardy korun s DPH. Doposud servis letounů L-159 stál okolo 250 miliónů ročně.

Prodají pět albatrosů

Smlouva na servis se také týká čtyř strojů Albatros L-39, na kterých vojenští piloti začínají výcvik. Armáda jich má v hangárech devět, ale pěti se v nejbližší době zbaví.

První setkání uživatelů cvičného proudového letounu Albatros L-39 na letišti ve Vodochodech

První setkání uživatelů cvičného proudového letounu Albatros L-39 na letišti ve Vodochodech

FOTO: Roman Vondrouš, ČTK

Dále ministerstvo obrany podepsalo s Aerem smlouvu na přestavbu tří jednomístných L-159 na tři letouny dvojího řízení L-159 T2, a to za 553 miliónů korun. Přestavěné letouny by vojáci měli získat do konce listopadu 2018.

Armáda si od Aera Vodochody v roce 1997 objednala 72 strojů a postupně za ně zaplatila okolo 50 miliard korun, tedy skoro 700 miliónů za kus. Po několika letech se ale armáda rozhodla využívat pouze 24 strojů. Z toho má být 16 jednomístných a osm dvoumístných (nyní využívá pět strojů a čeká na tři objednaná letadla).

Smlouvy garantují dlouhodobé zajištění servisu výrobcem letounů a zároveň dosažení armádou požadovaného početního stavu bitevníků L-159ministr obrany Martin Stropnický (ANO)

Zbytek se jí po dlouhých vyjednáváních podařilo prodat. Patnáct kusů odkoupilo zpět Aero pro iráckou armádu, která s nimi již bojuje proti Islámskému státu. Do Iráku již také odletěl 30členný tým českých pilotů a techniků, kteří irácké kolegy cvičí.

Americká firma Draken od české armády odkoupila 21 strojů a používá je pro výcvik amerických pilotů. Pět strojů obrana v roce 2010 vyměnila do Španělska za jeden dopravní letoun CASA.

Dva bitevníky Španělé ale museli jako penále české armádě vrátit. O dva letouny přišli vojáci při haváriích. Šest kusů pak armáda „zkanibalizovala“ na přestavbu na dvoumístné verze. A ještě jí zbyl jeden na náhradní díly.