„Rodiče u dívek zanedbávají technickou výchovu, protože techniku přece v životě nebudou potřebovat,“ řekla Právu spoluautorka mezinárodní studie o ženách v technických oborech z roku 2015 Lucie Hudcová, která sama působí jako odborný asistent na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT.

Polovinu kupní síly tvoří ženy

Samozřejmě, ne všechny dívky jsou technicky zdatné, podobně tak jako nejsou zdatní ani všichni chlapci. „Dívkám ale chybí technické sebevědomí a jsou demotivovány se technické oblasti věnovat, protože by to přece podle mnohých názorů nezvládly. Pokud ale dívky zvládají a mají rády matematiku a fyziku, tak mají také ty nejlepší předpoklady zvládnout i technickou oblast,“ upozornila Hudcová.

Pokud je však mladá žena schopna studovat fyziku nebo matematiku na pedagogické fakultě, a to ve vší úctě, tak má potenciál i na technické obory.Lucie Hudcová, spoluautorka studie

Přitom v mnoha odvětvích technického průmyslu by ženský pohled mohl být velmi prospěšný. Polovina kupního trhu je tvořena ženami, je tedy dobré znát i jejich názor na řešení technických výrobků a služeb, neboť mají jiné požadavky na technické parametry než muži. I podle profesora Zbyňka Raidy z VUT by se mělo něžné pohlaví v oboru zapojit do vývoje věcí, které používá. „Jedině tak mohou být s těmito věcmi stoprocentně spokojené,“ řekl Raida.

„Nejde jen o spotřební elektroniku a oblasti, jako jsou bezpečnost a komfort při manipulaci s žehličkami vlasů, fény, kulmami, depilátory. Důležité je i přizpůsobení velikosti telefonů, vývoj dětských pojistek na elektronice, audio a video chůviček, přístrojů na monitorování dechu. Opomenout nejde ani automobilový průmysl, sem patří vedle celkové bezpečnosti třeba i fungování navigačních jednotek,“ vysypala z rukávu Hudcová oblasti, kde právě ženský pohled chybí.

Techničky mají větší možnost získat práci na částečný úvazek a domluvit se na práci z domu a to je velká výhoda při péči o předškolní děti.Lucie Hudcová

Výzkum ukázal, že dívky se kromě stereotypů o tom, že technice nerozumí, bojí tyto obory studovat kvůli přehnané démonizaci matematiky a fyziky a také se obávají dominantně mužského prostředí. „Pokud je však mladá žena schopna studovat fyziku nebo matematiku na pedagogické fakultě, a to ve vší úctě, tak má potenciál i na technické obory,“ má jasno Hudcová.

V technice jsou peníze

Firmy v Česku navíc často složitě hledají pracovníky v technických profesích. „Z osobních rozhovorů se studentkami ale vím, že při hledání práce v technické oblasti není rozlišováno mezi muži a ženami. Rozhoduje profesní kvalita uchazeče o práci. V technických profesích je i větší plat, což se pak pozitivně odráží na ekonomické situaci rodin,“ přidala Hudcová.

Ženy s technickým vzděláním a technickou praxí jsou podle vědců také méně ohroženy nezaměstnaností a po mateřské dovolené daleko lépe najdou uplatnění.

„Techničky mají větší možnost získat práci na částečný úvazek a domluvit se na práci z domu a to je velká výhoda při péči o předškolní děti. Častěji zůstávají v kontaktu s oborem během rodičovské dovolené, což zase usnadňuje jejich návrat do pracovního procesu po mateřské dovolené. A co je také důležité – ženy bývají věrnějšími zaměstnanci,“ poznamenala Hudcová.