Inkluze, tedy společné vzdělávání dětí na základě volby rodičů, funguje podle Valachové už od roku 2005. Od září se má změnit systém financování, který si podle ministryně „lže do kapsy.“

„Rostou nároky na psychology a pedagogické asistenty, do škol přicházejí děti s problémy s logopedií, dysgrafií. Platy na podpůrné profese šly z kapes učitelů,“ řekla Valachová.

Změny kolem inkluze podle průzkumů podporuje jen menší část učitelů. Prezident Miloš Zeman již dříve prohlásil, že miliardy na inkluzi by měly jít raději na platy učitelů.

Podle Valachové má být nový systém spravedlivější v tom, že větší podporu dostanou školy, které přijímají více dětí se zvláštními nároky.

Obavy o speciální školy

„Přestáváme si lhát do kapsy, kolik nás stojí vzdělávání. Nechápu, proč někdo vnáší obavy, strach i nenávist k postiženým dětem. V žádném případě nerušíme speciální školy,“ dodala ministryně. Učitelé se jen obávají, že budou mít víc práce a budou na to zase sami, dodala.

Podle poslankyně TOP 09 Anny Putnové by ale měl ale stát garantovat, že se speciální školy nebudou rušit, ani když začnou být nerentabilní.

„Je možné, že s odlivem žáků budou speciální školy tak malé, že budou ekonomicky neudržitelné a budou zanikat. Proto by mělo být součástí systému, aby stát garantoval, že i když budou nerentabilní, nebudou rušené,“ řekla.

Podle Putnové sice „stát nevymýšlí kolo“, změny ve vzdělávání ale budou náročnější, než ministryně líčí.

”Nebude to už práce jednoho učitele nebo jednoho asistenta, ale bude mít ve třídě třeba několik asistentů, bude koordinovat práci ve třídě. Během dvou let bude potřeba získat asi 150 odborníků, je otázkou kde je sehnat,“ dodala.

35 miliónů na boj proti šikaně

Debata se dotkla i tématu šikany na školách. Valachová zopakovala, že ministerstvo vyčleňuje 35 miliónů na krajsky orientovanou podporu na boj proti šikaně a zlepšení „bezpečného klima“ a zlepšení vztahů na školách. Inspekce se má více zaměřit na to, jak se pokyny z příruček ohledně šikany uplatňují v praxi.

Valachová se také sejde s ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou, aby zlepšily komunikaci škol se sociálněprávními orgány.