Prezident Tomáš Garrigue Masaryk dostal salonní vůz darem od tehdejšího ministerstva železnic. Tehdy představoval evropskou špičku ve výrobě osobních železničních vozů. Uveden do provozu byl 7. března 1930, v den Masarykových 80. narozenin.

„Ministerstvo v roce 1928 zadalo Ringhofferovým závodům na Smíchově jeho výrobu. S návrhem vozu pomáhal tehdejší známý pražský architekt Albert Jonáš. Při zadání byl kladen požadavek na zajištění klidného chodu vozu. To bylo docíleno použitím pensylvánských podvozků s dvojitým vypružením,“ uvedl Jindřich Rachota, vrchní přednosta Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Poprvé vůz první československý prezident Masaryk použil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru v roce 1930.

Největší místnost uprostřed vozu, kterou osvětluje mohutný lustr s 86 wattovými žárovkami, sloužila jako salon. Ten dělí vůz na část pánskou s ložnicí a toaletou prezidenta, třemi oddíly pro lékaře, tajemníka a kuchaře s komorníkem a na část dámskou s ložnicí prezidentovy manželky, toaletou, oddílem dámského doprovodu a prostorem pro zavazadla.

Salon, který dělí vůz na dámskou a pánskou část.

Salon, který dělí vůz na dámskou a pánskou část.

FOTO: Novinky

Vůz má dvojitá okna, skříň utěsněnou proti prachu i hluku, nezávislé teplovodní vytápění a vodovod. Je konstruovaný pro rychlost 140 km/h a měří téměř 24 metrů při hmotnosti 56 tun.

Po vyřazení z provozu vůz převzaly Železniční opravny a strojírny České Velenice a vystavily ho v roce 1969 jako technickou památku na čestném místě ve svém areálu. V roce 1991 pak vůz plně revitalizovaly, takže je dnes schopen provozu při různých významných příležitostech.

Na koleje se dostane už příští týden při příležitosti návštěvy rakouského prezidenta Heinze Fischera. Ten v něm pojede z Prahy do Stochova. Odtamtud pak zamíří do Lán.