Návrh vychází z praktických zkušeností, které mají investoři při přípravě dopravních projektů. Postupy oceňování pozemků a staveb, konstrukce kupní ceny či pravidla směny a zřizování věcných břemen budou do budoucna sjednoceny.

Za zemědělskou a lesnickou půdu potřebnou pro stavbu komunikací by měly být vypláceny pevné ceny. Nahrazen by tak měl být nynější systém maximálních limitů a bonusů, který situaci značně znepřehledňoval.

Stát by nově rovněž mohl vykupovat i půdu, která není přímo určena pro stavbu, ale mohla by být vyměněna za pozemky, na nichž se má stavět. Toto opatření by mělo umožnit snazší dohodu s vlastníky, kteří často namísto odkupu požadují právě směnu pozemků.

Premiér vládní podporu návrhu zdůvodnil mimo jiné kladným stanoviskem ministerstva dopravy i shodou napříč politickým spektrem. Novelu nyní dostanou na stůl poslanci.