Výsledná zpráva, která již unikla do médií, upozorňuje na velké nebezpečí konzumace tzv. zpracovaného masa, které bude experty WHO nově zařazeno na hlavní seznam rakovinotvorných látek vůbec nejvyšší stupnice 5, tedy prakticky na stejnou úroveň s azbestem, arzénem, alkoholem a cigaretami.

Samostatnou kategorii představuje červené maso, tedy hovězí, jehněčí a vepřové včetně mletého hovězího, nikoli ale krůtí či kuřecí − to je v „encyklopedii karcinogenů“ o něco méně nebezpečné.

Dokument si s předstihem opatřil britský deník Daily Mail, podle něhož není pochyb, že zpráva vyvolá především v živočišné výrobě a fastfoodových občerstveních ostře kritickou reakci.

Změna životního stylu a jídelníčku

Podklady pro klasifikaci nebezpečnosti potravin prováděla pro WHO Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC), která dospěla k jednoznačnému závěru − zpracované i červené maso může výrazně přispívat k růstu rakovinných onemocnění.

Nejvíc přitom hrozí karcinom tlustého střeva, přičemž podle expertů by změna životního stylu a jídelníčku snížila výskyt tohoto onemocnění ve vyspělé západní Evropě o plnou polovinu. Za vysoké riziko tu může podle expertů zřejmě látka hem, jež propůjčuje masu červenou barvu, ale současně poškozuje střevní stěny.

Už v roce 2011 britská Vědecká poradní komise pro nutriční otázky doporučila maximální týdenní konzumaci zpracovaného nebo červeného masa na 500 gramů, tedy 70 gramů denně. Plátek šunky má přitom v průměru hmotnost 23 gramů, velký párek 40 gramů a průměrně velký steak 145 gramů.

Dlouhodobá konzumace dvou pátků slaniny denně podle vědců zvyšuje nebezpečí rakoviny tlustého střeva až o dvacet procent.

Rada: Jezte ovoce, zeleninu, zrniny a ryby

Průměrně zdravého člověka ohrožuje rakovina statisticky v poměru 5 : 100, ale pouhých 50 gramů zpracovaného masa denně zvyšuje tento rizikový poměr na 6 : 100.

WHO podle Daily Mailu přijde v pondělí s dosud nejostřejším odsudkem zpracovaného masa − tedy takového, které se upravuje uzením, nakládáním, solením nebo přidáním konzervantů. Zvláštní kritiky se dočká i konzumace syrového a polosyrového masa.

„Není pochyb, že je to výzva ke zdravějšímu životnímu stylu. Doporučujeme úplně rezignovat na zpracované masné výrobky, a červené maso si dávat dvakrát týdně nebo ještě méně často,“ řekla vedoucí studie, polská expertka Joanna Kalužová.

„Přeorientujte se na ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, a hlavně jezte ryby,“ doporučila.