„Je to pro Vojenský historický ústav Praha skutečně mimořádný okamžik a mimořádný zisk,“ okomentoval přírůstek ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek.

„V našich sbírkách máme širokou paletu stíhacích letadel MiG, které sloužily v československé armádě. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21. Disponujeme také několika variantami letadla MiG-23. Stále nám ale chyběl ten poslední dílek celé řady, tedy MiG-29. Nyní ho máme a tím je celý soubor již kompletní,” dodal.

Letoun putoval do ČR částečně rozložený na návěsech

Letoun putoval do ČR částečně rozložený na návěsech

FOTO: Vojenský historický ústav

Do Leteckého muzea ve Kbelích se letoun dostal částečně rozebraný na několika kamiónech po dálnici D1.

MiG-29, který získal VHÚ

MiG-29, který získal VHÚ.

FOTO: Vojenský historický ústav, ČTK

„Ve své době byly letouny MiG-29 to nejlepší, co bylo k dispozici, a pro každého pilota to byla výjimečná příležitost s nimi létat,” připomněl velitel armádního letectva Libor Štefánik.

 

FOTO: Vojenský historický ústav

Stroj s imatrikulačním číslem 8003 ve své době sloužil na letišti v Žatci a posléze na slovenské základně Sliač. Během operačního nasazení absolvoval 422 startů a nalétal více než 237 letových hodin. Slovenská armáda jej ze služby vyřadila po dvaceti letech v roce 2010.

Slovensko získalo výměnou za MiG-29 bombardér Il-28 (ilustrační snímek)

Slovensko získalo výměnou za MiG-29 bombardér Il-28 (ilustrační snímek).

FOTO: Profimedia.cz

Ve slovenských ozbrojených silách stále slouží deset modernizovaných strojů MiG-29. Česká armáda se svých druhdy nejmodernějších stíhaček zbavila v roce 1994. Rok nato byly vyměněny s Polskem za vrtulníky Sokol, které využívá záchranná služba.

„Devětadvacítky” získala československá armáda v roce 1989. Dvě desítky strojů si po rozpadu federace  rozdělily rovným dílem oba nástupnické státy.

Letoun bude zkompletován

Letoun bude zkompletován

FOTO: Vojenský historický ústav

Vykládání stroj ve Kbelích

Vykládání stroje ve Kbelích

FOTO: Vojenský historický ústav

Přetažení do hangáru

Přetažení do hangáru

FOTO: Vojenský historický ústav

 

FOTO: Vojenský historický ústav

 MiG-29
VHÚ získal přepadovou stíhačku MiG-29A s výrobním číslem 2960526380. Stroj pochází z konstrukční kanceláře OKB Mikojan-Gurevič a vyrobní linku opustil 14. června 1989 v moskevském závodě Znamja truda. Továrenské označení letadla je Izdelije 9.12A. Kódové označení v ČSLA bylo 1481, v kódu NATO Fulcrum A. V sovětské armádě sloužily stroje vyvinuté v 70. letech od roku 1983.