Za jednu tramvaj DPP zaplatí přes 70 miliónů korun. Cestující, kteří se neobejdou bez neustálého přístupu na internet, v ní jistě ocení wi-fi připojení s moderní technologií LTE.

Do prostoru vozidel, určeného pro cestující, je pak nově zavedena výkonná klimatizace a stávající dřevěné sedačky nahradily plastové. Mají zvrásněnou opěrku zad, což pomůže zabránit klouzání cestujících v zatáčkách. Na to si u předešlých opěrek pasažéři stěžovali.

Původní dřevěné sedačky nahradily plastové.

Původní dřevěné sedačky nahradily plastové.

FOTO: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Celé čelo vozidel dostalo nový design. Tvoří ho také menší počet plastových dílů, aby se po nehodách daly rychleji vyměnit a bylo to také levnější než dosud.

Výrazně se také změnila barevnost tramvají. Horní pás vozu je stříbrný oproti stávajícímu tmavému provedení, bílá barva místo šedé je použita pod okny. Střední díl čela vozu a rám čelního okna je žlutooranžový. Nad předními reflektory je designový LED pásek.

„Věřím, že vnější barevné odlišení tramvaje přispěje k prevenci mimořádných událostí, zejména na přechodech. Myslím, že je to krok, kterým posouváme naše služby s ohledem na pohodlí a bezpečnost správným směrem,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

Nový design dostal i exteriér tramvaje.

Nový design dostal i exteriér tramvaje.

FOTO: Dopravní podnik hl. m. Prahy

„Základní znaky původního designu tramvaje 15T zůstávají zachovány včetně celkového prostorového uspořádání. Změna vizuální podoby se soustředila zejména do 3 oblastí – do vnější barevnosti, do nového tvaru čelní masky a do interiéru s novými plastovými sedadly a novým stropním podhledem, v důsledku čehož dochází k částečně odlišnému barevnému působení interiéru,“ doplnil Patrik Kotas, autor designu tramvají.

Tišší brzdy a lehčí kryty podvozků

Kromě úprav designu a interiéru tramvají bylo provedeno i několik technických změn. Velkou úpravou prošla mechanická brzda, která byla modernizována a odhlučněna.

Do kabiny řidiče pak byla vyvedena zásuvka 230V pro potřeby servisu a jednodušší úklid vozů. Odlehčené jsou nově také kryty podvozků. Úpravami prošel rovněž řídící software vozu, do kterého byly promítnuty dlouhodobé poznatky z náročného pražského provozu.

Domovskou vozovnou pro tramvaje Škoda 15T ForCity Alfa bude ta v Motole. Po 17. říjnu 2015 budou jezdit hlavně na páteřní lince č. 9 a na dalších linkách do Řep a na Barrandov, které jsou velmi využívané.

V letech 2017 a 2018 budou tyto vozy umístěny i do vozovny Žižkov, takže poté bude jimi páteřní linka č. 9 vybavená kompletně.

DPP letos dostane třináct 13 vozů typu 15T ForCity. Do konce roku 2018 pak celkem 125 kusů. Z celkem 250 objednaných tramvají jich dosud pražský dopravní podnik zaplatil zhruba polovinu. Jejich celková hodnota je podle ČTK víc než 19 miliard.