Nový návrh novely loterijního zákona, s nímž přišlo nedávno ministerstvo financí, vyvolal všeobecnou kritiku především proto, že je výrazně měkčí vůči hazardu, než byl ten původní. Jak jej hodnotíte vy?

Změny v zákoně o hazardu vnímáme velmi negativně. Dlouhou dobu byl podle našeho názoru připraven velice dobře. Byly tam velmi účinné adiktologické brzdy závislosti, spousta ustanovení, která by tvrdý hazard v České republice snížila na rozumnou úroveň proti současnému šílenému stavu.

Bohužel se zhruba během posledního měsíce stalo, že většina kvalitních ustanovení ze zákona vypadla. Návrh zákona tak, jak dnes stojí, je velmi vyprázdněný.

Vypadla velmi důležitá ustanovení, zejména z pohledu vzniku závislosti a jejího rozvíjení u hráčů.

Jedná se například o snížení intervalu mezi hrami na automatech z pěti sekund na dvě. Pro dynamiku hry jsou tato opatření velmi významná. Zástupci ministerstva financí tvrdí, že pět sekund není stanoveno nikde na světě. To není pravda, někde je i výrazně více.

Co dalšího ze zákona vypadlo?

Vypadla také povinná pauza 15 minut po 60 minutách hry. To bylo velmi důležité z pohledu rozvíjení závislosti a dynamiky hry. Gambler totiž potřebuje hrát „teď“. Když mu uděláte pauzu, má možnost trochu se nad tím zamyslet.

Ani ve zlém snu by mě nenapadlo, že tvůrci zákona vyjdou téměř absolutně vstříc hazardní lobbyMartin Svoboda

Herny měly mít rovněž povinnost mít zavřeno mezi třetí a desátou hodinou ranní a ve svátky. To už tam také není. Budou tak moci být i nadále v provozu nonstop. To je pro ně velmi důležité, protože nejvíce závislých vytváří nepřetržená linka hraní. Vydávání povolení obcemi bylo rovněž původně stanoveno na dobu jednoho roku, podle nového návrhu to už budou tři roky.

Zásadní změnou také je, že vypadlo zastropování počtu herních pozic na jednu hernu. Původně v návrhu bylo, že v herně bude moci být nejméně 15 a nejvíce 30 automatů. To dává logický smysl, aby zmizely takzvané zvláštní režimy, kdy jsou v restauraci třeba dva automaty. Vypadla ale horní hranice a očekáváme lobbing hazardu pracovat i na spodní hranici, aby omezení na počet automatů v hernách nebyla opět žádná.

Předpokládali jsme také, že se bude jednat o určitou kultivaci herního prostředí, aby zůstala smysluplná zařízení, která budou dodržovat předpisy, a aby fungovala kvalitnější kasina a lepší herny. I v kaucích se ale návrh změnil. U kasina se snížila kauce z 20 miliónů na 10 miliónů korun. K tomu není vůbec žádný důvod. Když chce někdo provozovat kasino, potřebuje velký kapitál. Třeba vybudování kasin v příhraničních oblastech stálo 400 miliónů korun až půl miliardy a takový provozovatel opravdu nebude mít problém složit vyšší kauci.

Jak ovlivní hráče zvýšení maximální výše sázky?

Výše sázky je alfou a omegou celého problému. Něco jiného v hráčích vzbuzuje, když vědí, že mohou vyhrát maximálně pár tisíc korun, čemuž také odpovídá menší povolená výše sázky, a něco jiného, když si myslí, že vyhrají 10 miliónů. Maximální výše sázky na jedno otočení se zvedla na dvacetinásobek. Z původně zvažovaných pěti korun v herně je najednou sto korun, z původně zvažovaných 50 korun v kasinu je 1000 korun.

Ministerstvo financí ale argumentuje tím, že proti současnému stavu se jedná o zlepšení.

To je argument absolutně nulový. Momentálně máme možnost vystavět legislativu znova, na zelené louce. Legislativa by měla být dobrá a přísná. Máme ale pocit, že se na ni nahlíží pouze optikou daňového výběru. To je u zákona, který má chránit veřejné zdraví a veřejný pořádek, naprosto špatný přístup.

Proč ke změnám v zákoně podle vás došlo?

Dlouhodobě vnímáme nejen na ministerstvo financí a příslušné orgány, ale také na nás různé tlaky. Ten tlak určitě nastal i směrem k tvůrcům tohoto zákona a panu ministru financí Andreji Babišovi. Osobně jsem očekával větší odolnost vůči takovým tlakům a ani ve zlém snu by mě nenapadlo, že tvůrci zákona vyjdou téměř absolutně vstříc hazardní lobby. Předpokládal jsem, že osoba pana náměstka ministra financí Ondřeje Závodského je dostatečnou zárukou toho, že se nic takového nestane.

Až do poslední aktualizace zákona jsme přitom měli pocit, že vše je, jak má být. Ta šokovala nejen nás, ale i odbornou obec, zejména adiktology a také Národního protidrogového koordinátora Jindřicha Vobořila. Nemile překvapeni byli i koaliční partneři pana Babiše, kteří také netušili, že se něco takového chystá.

Celá vláda vstupovala do problematiky hazardu s tím, že opravdu chce hazard tvrdě zregulovat, a to, co ministerstvo financí provedlo, je jednoznačně podraz na koaliční partnery, který věříme, že neprojde. Očekávám ze strany premiéra Sobotky a vicepremiéra Bělobrádka tlak na návrat podstatných ustanovení do zákona.

Pan Závodský nedávno uvedl, že zákon byl původně připraven úmyslně tvrdě tak, aby mohl být změkčen.

I když to říkám nerad, v tomto pan Závodský nemluví pravdu. Oni tvrdí, že zákon i v daňové oblasti byl nastaven tvrději, než původně zamýšleli. I na webových stránkách ministerstva financí je ale k dohledání prezentace z prosince 2014, kde je jednoznačně důkaz toho, že původní zvažované zdanění bylo ještě vyšší.

Ani to, že by dali tvrdší daně, navíc nikdy nemůže nahradit věci, které z toho zákona vypustili. Nemůže nahradit adiktologické brzdy závislosti.

Jak by mělo být zdanění jednotlivých druhů her diferencováno?

Při Úřadu vlády byla zpracována studie nebezpečnosti jednotlivých her. Opírá se o ni i ministerstvo financí, a to i v nové verzi zákona. Ale v rámci nové předlohy o zdanění hazardu od poslance Jana Volného (ANO) jsou sazby staženy na jednotnou sazbu ve výši 25 procent, což je vzhledem k rozdílné nebezpečnosti jednotlivých druhů hazardu jednoznačně špatně. V této novele nevidíme žádný smysl.

Hazard by měl být rozhodně daňově rozdělen podle nebezpečnosti. Tím pádem nejvýše mají být hrací automaty a nejníže loterie a podobné hry. Někde mezi nimi by měly být kurzové sázky. Viděl bych to na rozdělení na tři sazby tak, jak to zákon nastavuje. Čekám ale velký tlak hazardního průmyslu, aby se sazby přiblížily. Doufám, že resistence vůči takovému tlaku bude dostatečná. Rozdělení zdanění bych ale navrhl ještě přísněji a držel bych se původně navrhovaných 40 procent pro automatový hazard, o kterém ministerstvo financí hovořilo ještě v prosinci a veřejně jej také prezentovalo.

Co si myslíte o ilegálních internetových kancelářích?

V zákoně je internetový hazard poměrně dobře zpracován. To, že nyní není zdaněn, neprospívá nikomu a mělo by se to co nejrychleji změnit. Ale je velmi důležité, aby byl zákon přijat co nejdříve, a to v původním znění, tedy i s opatřeními, která z něho nyní zmizela. Jinak se obávám toho, že kdyby byla Volného novela přijata, bude to berlička k tomu, že se zpomalí proces přijetí nového zákona o hazardních hrách s tím, že „už máme něco vyřešeno“, „musí se to dobře připravit“ atd. Bylo by velmi nebezpečné, kdyby byl zákon přijat s účinností třeba až v roce 2018 i později.

Pan Závodský tvrdí, že i zákon v novém znění povede ke snížení počtu heren o pět tisíc. Bude to tak?

To je úsměvné. Co se týče regulace vzniklé takto vykostěným zákonem, který je momentálně na stole, bude to jinak. Jediné, co se stane, je, že se některé provozovny prostě koncentrují do větších a z pěti malých se stane jedna velká. Automaty tedy nezmizí, ale přesunou se jinam.

Můžete srovnat navrhované změny s okolními státy?

Původně navrhované změny by nás konečně v problematice hazardu posunuly do civilizované Evropy. Dvacet let tady fungoval hazardní Klondike, kdy jsme byli absolutně nevídanou oázou hazardu uprostřed Evropy, a porovnání naší regulace s regulací ve světě bylo šokující. S navrhovanými změkčeními se ze současného stavu příliš neposuneme, je skutečně škoda takovou šanci promrhat.

Sdružení Občané proti hazardu
Sdružení Občané proti hazardu vzniklo v roce 2010. Účelem byla diskuse a veřejná debata o nové podobě regulace hazardu v České republice. V současné době se zabývá rovněž prevencí.