Maďarský tým vyšetřuje nehodu ve spolupráci s komisí českého ministerstva obrany. Podle Dvořákové ho tvoří zástupci maďarských ozbrojených sil a maďarského Státního dopravního bezpečnostního úřadu.

Kvůli šetření je prozatím přerušeno mezinárodní cvičení Lion Effort 2015, které je určeno pro armády provozující stíhačky Gripen. Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil MaďarskaŠvédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky.

Problémy s brzdami

Bývalý maďarský pilot gripenu Gusztáv Murguly pro televizi M1 uvedl, že stíhačce po přistání pravděpodobně selhal brzdový systém. „Stroj se tím stal neovladatelným a piloti se museli katapultovat,“ řekl. Gripeny naštěstí disponují katapultem, který je možné použít, i když je stroj na zemi.

Server origo.hu uvedl, že škoda na havarovaném gripenu může dosáhnout osm až 11 miliard forintů (730 miliónů až jednu miliardu Kč). Server se pozastavil nad tím, že maďarské ministerstvo obrany se snažilo celou situaci bagatelizovat tvrzením, že nedošlo k havárii stroje, který pouze nedobrzdil na konci přistávací dráhy a rozbil se.

Brigádní generál v kabině

Server se rovněž pozastavuje nad tím, že v kabině letounu byl brigádní generál Csaba Ugrik. „Ugrik je velitelem letecké základny ve městě Kecskemét a cvičení v Čechách se nezúčastňoval. Stroj startoval z Maďarska a brigádní generál letěl pravděpodobně na inspekci nebo na návštěvu,“ uvedl index.hu. Ugrik podle tohoto zdroje disponuje lékařským povolením, aby sedl do stíhačky Gripen.

„Ve stejné dvoumístné verzi gripenu, který se rozbil v Čáslavi, seděl Ugrik i při návratu maďarských stíhaček z březnových ostrých střeleb ve Švédsku. Nebyl to ale ten stroj, který při návratu ze Švédska musel z technických důvodů nouzově přistát na košickém letišti,“ konstatoval server.