„Předání stavební části díla společnost Metrostav zpozdila o takřka tři roky. Také její podíl na potížích způsobených ať přívalovým deštěm, kdy nebyla řádně zabezpečená stavba, až po neustále se opakující průsaky vody během montáže, je zcela neoddiskutovatelný. Kde bere tu odvahu, že je po všech těchto neúspěších schopná rychleji a bezpečně dokončit technologickou část?“, pozastavil se nad nabídkou konkurenta generální ředitel ČKD Praha DIZ Robert Wolf.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Naznačil také, že Metrostav se tímto „nečekaným manévrem” chce dostat k další veřejné zakázce.

ČTĚTE TAKÉ
Metrostav chce plnou odpovědnost za „krásné dílo” Blanku

Firma poukázala na to, že problémy s vodotěsností tunelu byly dlouhodobé „Na nezištného mesiáše, který i přes své zjevné potíže, chce řešit i to, co mu nepřináleží, proto nevěříme,“ dodal Wolf k nabídce Metrostavu.

Naivní nabídka Metrostavu

Wolf upozornil, že ještě 20. ledna 2015 správce stavby (Inženýring dopravních staveb) písemně konstatoval, že nemůže tunelový komplex Blanka převzít kvůli nevyhovující vodotěsnosti.

Návrh, který šéf Metrostavu Jiří Bělohlav adresoval primátorce Adrianě Krnáčové (ANO), ve Wolfovi vyvolává dojem, „že se stárnoucí doyen snaží naivní nabídkou zachránit potápějící se loď“.

Více dodavatelů je špatně, tvrdí Metrostav

Bělohlav naopak minulý týden v rozhovoru pro časopis Reflex kritizoval fakt, že se na budování Blanky podílí více dodavatelů. Nepřímo tak kritizoval ČKD Praha DIZ. Vyzdvihl, že na totéž poukázal primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

„My jako Metrostav jsme vysoutěžili pouze stavební část. Vykopat a vybetonovat díry s těmi kobkami, které tam jsou. Někdo jiný zase získal zakázku na dráty a vzduchotechniku. Takže jestli já vnímám nějaké poučení z Blanky, pak to, že příště by měla stavba být v jedněch rukou, aby se nikdo nemohl stále vymlouvat,“ řekl Reflexu Bělohlav.

Metrostav k úterním výpadům šéfa ČKD Wolfa nemá potřebu nic říkat. „To komentovat vůbec nebudeme,“ řekl Právu mluvčí společnosti František Polák.

Termín otevření nejasný

Jeho firma se divila uváděnému množství 95 procent kabelů k výměně. ČKD Praha DIZ navrhla harmonogram výměny v Blance, který by trval zhruba do listopadu. Zároveň ho podmínila tím, že si Praha jakožto investor práci objedná. Návrh harmonogramu zkoumal Inženýring dopravních staveb, má ho předat městu do úterního večera.

Metrostav v pondělí nabídl, že dokončí celou stavbu včetně technologické části, na níž má smlouvu právě ČKD Praha DIZ. Otevření komplexu muselo být opakovaně odloženo, naposledy právě kvůli kabeláži, která byla poškozena při loňských přívalových deštích.

Praha opakovaně vyzývala dodavatele, aby se přihlásili k odpovědnosti, kdo poškozené kabely vymění. Město tuto položku hradit nehodlá a opakovaně hovoří o arbitráži.

Výměna kabelů by mohla podle odhadů přijít až na stovky miliónů. Nejdříve by se mohl komplex za 37 miliard otevřít na podzim.