Článek
Vodní tramvajové linky by podle autora nápadu mohly ulevit každodenním zácpám, zejména po vltavských březích, a rychle a pohodlně by spojily místa, kde povrchová doprava vázne.
„Vodní tramvaje se budou pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit dvacet minut v plavební komoře. Plánovaná podoba moderních vodních tramvají s elektrickým pohonem, které pojmou zhruba 30 osob a budou uzpůsobeny pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a kol, brázdí řeky například v Marseille, Krakově, Ženevě či Istanbulu,“ říká Jan Skalický.
V koncepci vodních tramvají se počítá s dobudováním potřebné infrastruktury přístavišť, kde bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad. Přístaviště a další vodní infrastruktura je podle Skalického financovatelná ze státního rozpočtu a z fondů EU.
Dovedu si představit zapojení vodní dopravy do systému pražské MHD v širším měřítku než doteď
„Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. Vodu chceme využít zejména při přepravě obyvatel, vodní tramvaje zavedeme například pomocí systému vodní obslužnosti ze Smíchova do Podolí,“ dovysvětlil kandidát na starostu Prahy 5.
Ředitel Dopravního podniku hl. m. Praha (DPP) Jaroslav Ďuriš řekl, že se mu návrh vodních tramvají i jejich podoba líbí. „Dovedu si představit zapojení vodní dopravy do systému pražské MHD v širším měřítku než doteď. Nicméně celkové koncepční řešení musí projít schvalovacím procesem města,“ reagoval na dotaz Práva Ďuriš.
Vodní tramvaj se v Praze objevila již před šesti lety při rekonstrukci Vyšehradského tunelu. Dočasná náhradní vodní tramvaj mezi Podolskou vodárnou a Výtoní tak pomohla vyřešit jinak neřešitelnou dopravní situaci v oblasti tunelu.
Zatím chybí návaznost další dopravy
Návrhy na pravidelné vodní linky se v minulosti už Pražská paroplavební společnost (PPS) zabývala několikrát.
„Kvůli plavebním komorám by bylo možné vést tuto dopravu jen z Prahy 2 a 5 na jih, řekněme od Palackého náměstí do Modřan, až tam je v tomto směru plavební komora. A na sever směrem do Holešovic. Nicméně nikdy se skutečně zařízení podobného systému nezrealizovalo. Zatím tyto úvahy narážejí i kvůli tomu, že chybí návaznost další dopravy na tyto linky,“ vysvětlil předseda představenstva PPS Jan Hamza s tím, že však není seznámen s konkrétním projektem bývalého šéfa Ředitelství vodních cest.
Zatím má PPS dvě pravidelné vodní linky, a to na Slapy, která funguje už od roku 1865, a oblíbená linka vozící cestující po řece do Zoo Praha. „Tato linka existuje už šedesát let. A nyní uvažujeme o jejím posílení v období Vánoc, abychom zatraktivnili tento ekologický způsob dopravy. Další rozšiřování pravidelné vodní dopravy je skutečně zatím jen ve fázi úvah,“ zdůraznil Hamza.