Hlavní obsah

Návrh zákazu vjezdu těžkých kamiónů na silnice nižších tříd má díru

Právo, Josef Koukal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Něco mi rachotí v motoru, potřebuji si nechat prohlédnout vůz.“ Tato věta by měla stačit řidiči kamiónu k tomu, aby se vyhnul zákazu vjezdu na silnici II. či III. třídy tak, jak ji navrhuje skupina poslanců ODS kolem exministra dopravy Zbyňka Stanjury. Tvrdí to dopravní expert Milan Bělka, který návrh směřující k prvnímu čtení ve Sněmovně prostudoval. Schválení textu nedoporučila na jaře ani vláda.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Podle mě za ním stojí lobby dopravců, hlavně zahraničních,“ míní Bělka. Návrh změny zákona o pozemních komunikacích totiž do zákazu vjezdu nákladních vozidel na silnice nižších tříd vkládá výjimky, na které se může odvolávat prakticky každý.

Dopravci přitom jízdou po silnicích nižších tříd šetří, protože se tak vyhnou mýtným branám na dálnicích. Na druhou stranu jejich většinou těžce naložené kamióny pak o to víc tzv. okresky ničí.

„Hlavně mi vadí, že zákaz neplatí, pokud kamión silnici využije pro dosažení místa údržby nebo opravy. Stačí říct, že mu něco v autě rachotí, a on může jet,“ namítá Bělka. „Na to máme na dálnicích pumpy, odstavidla, dálniční telefony. Stačí si zavolat odtah,“ podotýká expert.

Zastavit může na odstavidle

Nutnost odstranit závadu na vozidle řeší už zákon o silničním provozu. Ten uvádí, že řidič smí v jízdě pokračovat přiměřenou rychlostí jen do nejbližšího místa, kde lze závadu odstranit. „Když mu něco rachotí, dojede na nejbližší pumpu a zavolá si za tři tisíce korun odtah,“ vysvětluje Bělka.

„Taková výmluva mi připadá jako vyloženě školácká a bylo by jistě na uvážení příslušného orgánu, který by něco takového na místě posuzoval,“ namítá předkladatel návrhu Stanjura.

„Víc mi vadí, že návrh leží už půl roku ve Sněmovně a k prvnímu čtení se dostaneme až v září. Možnost omezit provoz kamiónů na silnicích nižších tříd je přitom pro spoustu obcí obrovsky důležitá,“ podotkl poslanec. „Vychytat drobné nedostatky lze i v rámci diskuse ve Sněmovně,“ dodal.

Vláda je proti

Kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD) je však proti návrhu a nedoporučil Sněmovně jej schválit s tím, že zákaz vjezdu těžkých nákladních vozidel na silnice nižších tříd by měla řešit jiná rozsáhlejší vládní novela, na které pracuje resort dopravy vedený Antonínem Prachařem (ANO).

Ze Stanjurova návrhu podle vlády také není patrné, kdo a z jakých technických důvodů by zakázané úseky silnic nižších tříd vymezoval. „V neposlední řadě vláda upozorňuje, že předložený návrh vykazuje řadu legislativně technických nebo formulačních nedostatků, které by bylo nezbytné opravit,“ dodává vládní stanovisko.

Podle Stanjury si spíš noví vládní politici chtějí připsat body za uskutečnění návrhu tím, že si obdobný text napíší sami. „Je s podivem, že stejná legislativní rada, která můj dřívější návrh podpořila, ho nyní nedoporučuje,“ dodal poslanec.

Reklama

Výběr článků

Načítám