V Aeru Vodochody, které letouny vyrábí, ale i domlouvá odprodej nepotřebných armádních zásob, se minulý týden objevila irácká delegace a podle informací Práva se od té doby velmi intenzivně jedná. Iráčané, kteří mají na všechny obchody vždy dost času, najednou na obchod spěchají. V září totiž jejich armáda dostane první stíhačky F-16, které nakoupila v USA, a nemá žádná cvičná letadla, na nichž by své piloty trénovala.

Irák sice v minulém roce podepsal kontrakt na koupi 24 cvičných korejských letadel FA-50, ale jejich dodání je zatím v nedohlednu.

Dosud měli Iráčané zájem o nová letadla, teď jednáme o prodeji zbytku uložených letadel.ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek

Informace Práva ve středu potvrdil ředitel Aera Ladislav Šimek. „Šance tu je, protože Irák má potřebu rychle zajistit výcvik pilotů,“ řekl po telefonu s tím, že zrovna odešel z jednání s iráckými vyjednavači.

Aero domlouvalo v roce 2012 prodej 24 nových strojů – předběžnou dohodu v Česku podepsal dokonce irácký premiér Núrí Málikí, ale nakonec kontrakt za 2,1 miliardy korun českému výrobci vyfoukla přímo před nosem firma Korea Aerospace Industries. Teď je ve hře osm až dvanáct nepotřebných L-159.

„Dosud měli Iráčané zájem o nová letadla, teď jednáme o prodeji zbytku uložených letadel,“ poznamenal Šimek.

Ministerstvo jednání s Irákem vítá, ale zatím nabídku oficiálně nedostalo. „Pokud nabídka přijde, samozřejmě se jí budeme zabývat,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Podpis smlouvy s Drakenem brzy

Mnohem blíž je prodej 14 nepotřebných letadel americké firmě Draken International. „V současnosti náš tým jedná v Americe o podmínkách a myslím, že bychom ještě v dubnu mohli jednání na obou stranách dotáhnout a  podepsat,“ uvedl ředitel Šimek.

Dohoda měla již být hotová, ale zdrželo ji složité vyjednávání např. o technických detailech, způsobu zprovoznění letounů nebo o daních. Firma Draken má zájem o 24 provozuschopných strojů a o čtyři na náhradní díly. Cena kontraktu se bude pohybovat od 434 až do 516 miliónů – korun podle toho, jaké bude zařízení jednotlivých strojů.

Američané chtějí nejdříve odebrat 12 letu schopných bitevníků a dva na náhradní díly. Pokud budou s jejich technickým stavem spokojeni, koupí i dalších 14 strojů. Základní cena každého z nabízených letadel je 15,5 miliónu korun. Dalších 1,4 miliónu firma zaplatí, když bude v letounu funkční radar. A další dva milióny přidají, pokud bude v provozu i radiolokační výstražný přijímač.

Skladování stojí desítky miliónů ročně

Obrana koupila před patnácti lety 72 kusů L-159 za 52 miliard korun, z toho 24 strojů stále používá. Několik z nich nechala rozebrat na náhradní díly, pět kusů vyměnila za dopravní letoun CASA a na prodej jich má 36.

Tyto letouny jsou zakonzervovány v Aeru. Za jejich údržbu a skladování platí armáda ročně desítky miliónů korun. Aero by na kontraktu s Drakenem, případně s Irákem mělo vydělat stovky miliónů, protože zprovoznění jednoho kusu zakonzervovaného letounu stojí přes deset miliónů korun. Výnosný je i následný servis strojů.