Podle místopředsedy Sněmovny Petra Gazdíka (TOP 09) je na to jediný lék: lidé musí dostávat výpisy o čerpání zdravotní péče každý rok do ruky a porovnat si, kolikrát byli o doktora, jaké zákroky jim dělali a jak a čím je léčili.

Ačkoli současný zákon dává pacientům právo o výkazy svou pojišťovnu požádat, podle Gazdíka je to málo. Chystá proto návrh zákona, v němž ho podporují další politici, a ani pojišťovny se nevzpírají, neboť ze systému ročně unikají desítky miliónů za chybné či podvodné výkony.

„Povinnost výkazy posílat všem by byla pro doktory varovný prst, že budou pod větší kontrolou,“ tvrdí Gazdík.

Když před lety povinné výkazy navrhoval, poslanci je odmítli. Prý by to bylo drahé či by se těžko chránily citlivé údaje. Prošla tehdy jen možnost nahlížet lékařům pod pokličku na webových stránkách pojišťoven. Tuto možnost ale ještě všechny svým klientům neumožňují.

„Náklady by byly větší jen v prvním roce. Navrhnu, aby poprvé dostali výpis všichni pojištěnci. Bylo by v něm osobní přístupové heslo na webové stránky pojišťovny, aby mohli do svého účtu kdykoli nahlížet. Lidé, především senioři, kteří by měli s internetem problém, by ale mohli žádat i nadále posílání poštou,“ řekl Gazdík Právu.

Podle něj by každoroční výpisy pojišťovny rozhodně nezruinovaly. Je přesvědčen, že pravidelná kontrola by odhalila podvody, a dokonce by jako prevence lékařům v jejich páchání zabránila. Takže by vlastně na tom pojišťovny mohly i něco získat.

Přes internet?

Stejný úkol jako Gazdík si vytyčil i ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), který by chtěl nějakou formu povinných výpisů již letos.

„Pracujeme na tom. Šlo by spíše o přístup přes internet, kde by každý klient zjistil, co čerpal,“ řekl Právu ministr. Připustil, že senioři by asi měli mít dál možnost si výpisy nechat posílat poštou. Podle něho by si o výpis mohli pro usnadnění požádat prostřednictvím svého praktického lékaře.

Pro povinný výpis je také šéf sněmovního zdravotního výboru, onkolog Rostislav Vyzula (ANO). „Přivítal bych, kdyby si každý mohl zkontrolovat svůj účet. Aby se nestal případ, o kterém jsem kdysi slyšel, že podle výkazu byla provedena plastická operace prsou u muže,“ řekl Právu.

„Každý klient by měl možnost si zvolit formu, jakou bude výpis dostávat. Mělo by být více variant, nejlepší je internetová. Třeba s tím, že by se lidé přihlašovali svým rodným číslem,“ podotkl. „Písemně by výpisy dostávali jen lidé, kteří by o to výslovně požádali,“ dodal Vyzula.

Běhounek: Žádalo by jen 20 procent lidí

Šéf představenstva VZP a vysočinský hejtman za soc. dem. Jiří Běhounek odhadl, že o výpis bude mít zájem jen 20 procent lidí. Podle údajů ředitele VZP Zdeňka Kabátka o něj žádá kolem 100 tisíc klientů a každoročně toto číslo roste mezi pěti a deseti tisíci. VZP je největší pojišťovnou s šesti milióny klientů.

Běhounek by šel na věc jinak: „Lepší by byla elektronizace celého zdravotnictví, která by umožnila on-line revize. Ale najde-li se reálná možnost, jak to udělat, povinné každoroční výpisy podpořím,“ řekl Právu.

Dal by ale přednost cílenému zájmu o výpisy před plošným. A posílil by kontrolní činnost pojišťoven. „Je třeba propočítat, co by to přineslo pacientům, pojišťovnám i lékařům,“ uvedl.

Ve druhé největší české pojišťovně – ministerstva vnitra – s 1,23 miliónu klientů písemně žádá každý rok o výpis zhruba 2000 lidí a jejich počet klesá. Když totiž parlament před lety schválil možnost elektronických výpisů, pojišťovna nabídla svým klientům tzv. Kartu života.

„Najdou tam datum a místo vyšetření, o jakého lékaře se jednalo a o jaké vyšetření či výkon, v jakém zdravotnickém zařízení, jaké byly předepsané léky, v jaké lékárně byly vyzvednuty, laboratorní rozbory, pobyt v nemocnici včetně cen, a to tři roky zpátky. Tyto naše výpisy jsou přehlednější a srozumitelnější než ty písemné, “ řekla Právu mluvčí pojišťovny Hana Kadečková.

Bezplatnou Kartu života si již pořídilo téměř 310 tisíc pojištěnců, což snížilo zájem o písemné zprávy o vykázané zdravotní péči.

Lidé si své účty více hlídají

Podle mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Hany Kadečkové si lidé stále více své účty o čerpání zdravotní péče hlídají a ročně upozorní pojišťovnu na nesrovnalosti asi 15 procent jejích klientů.

Často jde podle ní jen o omyly ve výkazech, třeba když lékař uvede špatné rodné číslo nebo se přepíše v kódu léku.

„Řešili jsme úhradu vytrženého zubu u mladíka s kompletním chrupem. Šlo o překlep v rodném čísle. Nebo jsme zjistili ,operaci‘ u člověka, který nikdy nebyl hospitalizován. V jiném případě byl pacient operován stomatologem, který v tu chvíli pobýval v zahraničí,“ přiblížila Kadečková.

Pojišťovna ale odhalí čas od času vážnější provinění a po vlastní revizi podává trestní oznámení. Pokud se provinění prokáže, pojišťovna může dokonce lékaři vypovědět smlouvu. Mezi desítkami případů převládá fiktivní vypisování léků a vykazování neprovedených výkonů. „V současné době jsme se připojili k sedmi trestním oznámením a sami jsme jich podali pět,“ uvedla Kadečková.

Jde třeba o případ lékařky, která vykazovala na sebe pod různými jmény nadměrné množství léčivých přípravků. Doktorka musela uhradit škodu asi 350 tisíc Kč a tím se vyhnula trestnímu stíhání.

Na upozornění klienta pojišťovna podala trestní oznámení i na lékaře, který pravidelně vykazoval v účtu pacienta zdravotní péči, ačkoliv on u něj v ordinaci nebyl celých devět let. Pojišťovnu to stálo 38 tisíc Kč.