Článek
Ve vládní letce jsou dva dosluhující letouny typu Jak-40; prvnímu byla prodloužena provozní doba do roku 2015, druhý stroj může být provozován do roku 2014. Další stroj z letky, Challenger, bude v říjnu 2013 potřebovat generální opravu motorů a další práce v odhadované ceně 90 miliónů korun. "Pokud se nepodaří nalézt dostatečný objem finančních prostředků na zabezpečení provozu tohoto letounu, může být zvažováno ukončení provozu," uvedl mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
Dalšími stroji letky jsou dva airbusy, letouny L-410, vojenské dopravní stroje CASA, vrtulník Mi-17 a Mi-8.
Ministerstvo obrany podle Pejška dává kvůli škrtům rozpočtu peníze jen na údržbu letadel, jejichž technická životnost v krátké době vyprší. "Je to jediné řešení, jak udržet schopnosti dopravního letectva a plnit zákonem dané úkoly při přepravě ústavních činitelů," uvedl mluvčí.
Obrana chystá novou koncepci
Vláda již v minulosti dvakrát rozhodla o nákupu letadel, která by nahradila dosluhující stroje Jak-40 a Challenger, stát ale dosud nové letouny nekoupil.
Kabinet měl v minulosti například zájem o nákup dvou strojů typu business jet, které slouží pro přepravu menších skupin lidí, třeba při zahraničních cestách ústavních a vládních činitelů. Při nižším počtu pasažérů by tak nebylo třeba využívat nákladnějších airbusů.
"Resort obrany v současné době dokončuje materiál Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva, který se bude samozřejmě zabývat i možným doplněním letectva v tomto segmentu," informoval Pejšek. "Půjde ale o dlouhodobý výhled, v případě letectva se totiž plánuje z důvodu vysokých finančních nároků a dlouhých dodacích lhůt až na deset let dopředu," dodal.