Tyto obří výdaje hodlá plně hradit ze svého rozpočtu. "Projekt obrněného transportéru a nákladního automobilu jsou páteřní projekty modernizace pozemních sil, které jsou koneckonců nosné pro budoucí možné nasazení armády v operacích ať už NATO, či Evropské unie," sdělil Právu ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Upřesnil, že jeho resort chce do roku 2008 nakoupit 633 těžkých terénních automobilů za 6,013 miliardy korun a 583 středních za 1,683 miliardy korun.

Patří k nejlepším autům na světě

Do vlády se Tvrdík chystá s návrhem vypsat výběrové řízení jen v případě středních nákladních aut a u těžkých dát zakázku rovnou Tatře Kopřivnice. Nepočítá, že by u vládních kolegů narazil. Obejít soutěž by podle něj bylo možné, pokud by byl nákup tatrovek označen za strategickou zakázku. Tvrdík zdůraznil, že velký armádní nákup by mohl zvýšit šance Tatrovky na zahraničních trzích. Praxe je taková, že zájemce se vždy ptá, zda je výrobek zaveden v armádě státu, odkud dodavatel pochází. "Je jen těžko představitelné, že by jeden z nejlepších automobilů na světě nebyl zaveden do mateřských ozbrojených sil. Co se týká středního automobilu, zde ten segment na trhu může být širší. Zde budeme organizovat veřejnou obchodní soutěž," předpokládá Tvrdík.

Dodal, že by bylo "pološílené", kdyby Tatra Kopřivnice lukrativní zakázku nezískala. Podle Tvrdíka má zájem o soutěž ve třídě středních nákladních vozů například firma Praga. Někteří lidé z ministerstva obrany soudí, že šance Tatrovky jsou v této části modernizace pozemních sil minimální. Na rozdíl od těžkých vozidel, kde Tatra obtížně hledá konkurenci, ve střední třídě tak dobrých výsledků nedosahuje.

Transportérů mají být čtyři stovky

Tvrdík chce v červenci jít do vlády také s chystanou veřejnou obchodní soutěží na 398 nových transportérů za zhruba 32 miliard korun. Její výsledek očekává, pokud vláda projekt posvětí, už koncem roku. Transportéry by pak měly být dodány v letech 2005 až 2012.

"Tento páteřní projekt, tak jak zní hrozně výše finančních prostředků, odpovídá důležitosti pro ozbrojené síly. Každé totiž stojí na pozemních silách a ty zase stojí na schopnosti připravit své vojáky a chránit je před nebezpečím," uvedl Tvrdík. "Jsme schopni tento projekt, rozložený do let, realizovat bez účasti státního rozpočtu mimo kapitolu ministerstva obrany," dodal. Armáda ve své projektové dokumentaci počítá, že by transportéry montoval vojenský opravárenský podnik Šternberk. Vítěz soutěže by dodal to nejdůležitější - podvozek. Projekt by tak byl zajímavý i pro domácí průmysl.

Obrana předpokládá, že se do tendru přihlásí výrobci z Francie, Německa, Švýcarska, Rakouska, Finska, Itálie a Spojených států. Za favority jsou označováni Švýcaři. Proti tendru se podle informací Práva postavil výrobce bitevníku L-159 Aero Vodochody. Jak Právu sdělil jeden z funkcionářů ministerstva obrany Aero navrhovalo, že by dohodlo s Poláky výměnu přebytečných bitevníků z výzbroje České armády za transportéry, které se montují v Polsku. Vedení ministerstva je ale proti. Tím by se totiž dostal domácí průmysl mimo hru.