„Plníme mnoho misí, kromě už známých převozů koňů Převalského létáme do válečných nebo krizových oblastí, do Bagdádu, do Triopilisu a byli jsme s tímto letounem v Afghánistánu,“ uvedl velitel 242 transportní a speciální letky Milan Laniak, který seděl za kniplem i při letu do Ostravy.

CASA 295M se spuštěnou nákladovou rampou

CASA 295M se spuštěnou nákladovou rampou

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Šedozelený nátěr i nástup do trupu po sklopené nákladové rampě jasně ukazoval, že jde o vojenský transportní letoun. Ovšem v trupu byly vedle typických sklápěcích sedaček na bocích namontované i běžné sedačky, jaké jsou v airbusu.

Sedačky NATO po stranách trupu lenounu CASA 295M

Sedačky NATO po stranách trupu letounu CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Letounu CASA 295M v úpravě se sedačkami cestujících

Letounu CASA 295M v úpravě se sedačkami cestujících

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Laniak vysvětlil: „Letoun CASA se může využívat v několika variantách, od vojenské, kdy využíváme standardní červené sedačky NATO podél trupu, přes standardní civilní sedačky firmy Airbus až po různé modifikace po nákladní verzi, kdy se využívá plně délka trupu pro palety. Možností ale je ještě více," dodal.

Může být využíván i pro přepravu zraněných: „Jako PTU (jednotka pro přepravu pacientů s jednotkou intenzivní péče plus lehátka pro zraněné cestující). Doba přestavby je individuální, záleží na tom, z jaké verze na jakou verzi se nákladová kabina přestavuje, pohybuje se to v řádech minut až hodiny.“

Pilotní kabina letounu CASA 295M.

Pilotní kabina letounu CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Pilotní kabina letounu CASA 295M po přistání

Pilotní kabina letounu CASA 295M po přistání

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Jeden z členů posádky sice rozdal cestujícím i špunty do uší, jak se ale ukázalo, nutné nebyly ani při startu, kdy se dva turbovrtulové motory Pratt & Whitney PW127G rozběhly na plný výkon téměř dvou tisíc kilowatt a stroj si to zamířil prudce k nebi.

Jen v mracích bylo citelněji cítit turbulence, to je ale dáno menší velikostí stroje oproti dopravním letadlům.

Pilotní kabina letounu CASA 295M

Pilotní kabina letounu CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Laniak srovnal CASU i s Antonovem, na kterém létal dříve: „An-26 byl výborný stroj, který nám vyhovoval, ale CASA je plnohodnotnou náhradou a jsme rádi, že můžeme tento stroj používat. Oproti Antonovu má letoun výrazně nižší spotřebu, což znamená výrazně vyšší dolet a samozřejmě také větší nosnost. CASA má dolet s nákladem 6 000 kg skoro 4000 kilometrů, maximální pak činí 5500 kilometrů.

Není to však jediná výhoda: „Je tu velmi velký rozdíl v obratnosti, manévrovatelnost letounu CASA je vynikající. Piloti si ji pochvalují. Letoun je velmi citlivý na řízení a létá se s ním úžasně.“

Letoun CASA 295M

Letoun CASA 295M

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Jen v jediném stroj za antonovem zaostává, v délce přípravy k letu před startem: „Příprava k letu, která probíhá v samotné kabině letounu je poněkud delší proti letounu An-26. Tam žádné elektronické avionické přístroje nebyly, nebo byly v minimální míře, zatímco letoun CASA má celoskleněný kokpit."

Pilot měl na mysli, že ve stroji už nejsou žádné klasické přístroje, ale všechny údaje se zobrazují na LCD obrazovkách.