Petr Novák, generální ředitel pardubické firmy Retia, výrobce slavného radaru Věra, ve čtvrtek na semináři o vývozu zbrojního materiálu ve Sněmovně vzpomenul případ, když jim německé úřady blokovaly v přístavu kontejnery s dodávkou za miliardu do té doby, než jim odplula loď. Což podle něj vedlo k tomu, že ztratili těžko získanou důvěru svého zákazníka v zámoří.

Obstrukce byla bezdůvodná, protože pro své zboží měli veškeré dokumenty, tedy jak českou licenci na vývoz zbraní, tak i tranzitní licenci.

Podobně mluví i jednatel dopravní firmy Swordfish Jaroslav Pecháček. Vzpomněl na případ, kdy převáželi do Brazílie policejní transportér na výstavu, ale povolení nalodit kontejner dostali až těsně před začátkem zbrojařského veletrhu, tedy pozdě.

Ministerstvo nemá páky

„Poté jsme zjistili, že na výstavě německá firma vystavovala podobný typ transportéru,“ uvedl Pecháček.

Zbrojaři považují samotný fakt, že Němci a Poláci vůbec požadují tranzitní licenci, za diskriminační, a v dopise proto požádali ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, aby jim proti obstrukcím sousedních zemí pomohl.

„Jakou máme státní suverenitu, když okolní země neakceptují naši exportní licenci a nutí naše firmy podrobovat se jejich licenčnímu řízení?“ tázal se prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek. Kvůli neudělení tranzitních licencí podle něj loni firmy přišly o zakázky za 1,5 miliardy korun z celkového exportního objemu 5,5 miliardy.

Novák považuje tranzitní licenci za nekalý konkurenční boj, protože do licence musí podrobně popsat, co, komu a za kolik vyváží.

„Je to průmyslová špionáž, protože tyto informace poté proudí k německým firmám,“ uvedl Novák. Česká diplomacie o problémech ví, ale varuje před unáhlenými kroky. Náměstek ministra zahraničí Tomáš Dub uvedl, že se to pokusí řešit v Bruselu i při jednáních s německými a polskými politiky.

„Nemůžeme ale recipročně nikomu nic zakázat, protože nemáme moře a přes nás to nikdo nevyváží. Nejcitlivější vztahy jsou se sousedy, a proto musíme opatrně,“ dodal.