Dokázal byste si představit zvýšení rychlostních limitů na některých českých dálnicích či silnicích první třídy?

Můj názor je takový, že limit bych neměnil. Ano, může být vedena nějaká diskuse, zda na některých nových úsecích dálnic nestanovit maximální rychlost 160 km/h, nicméně já se domnívám, že stav odpovídá stavu našich dálnic, je to i otázka konstrukce vozidel. Takže já bych se nepouštěl do nějakého zvyšování limitů. Nebráním se tedy do budoucna nějaké diskusi, ale v tuto dobu to nepovažuji za aktuální problém.

Abych to shrnul, v tuto chvíli nejste pro zvyšování jakýchkoli rychlostních limitů?

Tak. Současný stav, který je z hlediska rychlostních limitů, odpovídá stavu našich dálnic a rychlostních komunikací.

I když jsou někde nově postavené úseky dálnic, chcete i tam nechat nynější maximální rychlost?

Určitě. Kdybychom povolili vyšší rychlost u nějakého úseku o délce deseti či dvaceti kilometrů, tak v uvozovkách nějaké to zrychlení, které by na té trase nastalo, je naprosto minimální proti těm rizikům, která by tam hrozila. Takže to nepovažuji za aktuální téma.

Pochopil jsem správně, že by na kratších úsecích bylo zvýšení rychlosti kontraproduktivní, ať už třeba kvůli řidičům, kteří by tam zkoušeli lámat rekordy?

Může to být jeden z pohledů. Další může být ten, že řidič, který se tam pohybuje standardní rychlostí kolem 130 km/h a počítá s tím, že ostatní také dodržují předpisy, tak by to pro něj mohla být nečekaná reakce.

Z hlediska plynulosti silničního provozu tady opravdu nevidím žádnou výhodu v tom, že na nějakém krátkém úseku dálnice by se zvýšila rychlost, nepřineslo by to žádný přínos a naopak tam vidím rizika z hlediska bezpečnosti.

Dálnici D2 zablokovala nehoda tří kamiónů.

Kolony na českých dálnicích

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Jak se díváte na toleranci alkoholu za volantem? Jste pořád pro tu nulovou?

Rozhodně jsem pro nulovou toleranci. Nechceme o tom moc připouštět diskusi. Spousta států, které nulovou toleranci nemají, nám ji dnes závidí.

Nepřipouštíte v budoucnu alespoň posunout hranici na 0,2 promile alkoholu?

Jednoznačně trváme na tom, aby zákon jasně hovořil o nule.

Vaší prioritou je i masívnější nasazování radarů kvůli nehodám způsobeným často právě překročenou maximální rychlostí. Máte jich dost?

Chceme obnovit ten park techniky, protože ty radary samozřejmě mají nějakou životnost. Některá technika je už deset dvacet let stará a je tam potřeba ji obměnit. Bavíme se řádově o tom, aby na každý organizační článek dopravní policie byl přidělen aspoň jeden kus nové měřicí techniky.

A jsou na to peníze?

Prostředky jsou druhá věc. Možnosti financování hledáme a snažíme se ty prostředky sehnat. Je to jedna z našich priorit a budeme se ji snažit splnit, ale nejsem teď schopen říct částku, o kolik peněz by se jednalo.