Takovou žalobu podle informací Práva chystá například americká firma A. C. E. Media, jejíž smlouvy na provozování billboardů v ČR přesahují přechodné pětileté období, stanovené touto novelou.

„Činíme nyní nezbytné přípravné kroky,“ potvrdila ve středu Právu manažerka A. C. E. Media Monika Jarolímková.

Stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice.Pavel Dobeš

Na nebezpečí arbitráží upozorňoval loni v parlamentu při projednávání vládního návrhu novely Stanislav Křeček (ČSSD) i někteří další poslanci. Že k arbitrážím zahraničních reklamních agentur vůči ČR může skutečně dojít, připouštěl také předchozí ministr dopravy Pavel Dobeš (dříve LIDEM, nyní bezpartijní), který zákaz billboardů prosadil. Podle něj ale případné arbitráže nebudou úspěšné.

„Stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice,“ zdůrazňoval v té souvislosti Dobeš. Kvůli nárazům aut do billboardů totiž dochází každoročně ke smrtelným nehodám, a tomu má novela zabránit.

Problémem ovšem je, že bill­boardy mají do pěti let zmizet od dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy, ale na okreskách většina z nich zůstane. Ministerstvo dopravy sice počítalo se zákazem billboardů i na okreskách, v parlamentu to však neprošlo s tím, že kraje, města i obce mají z reklamních tabulí nemalé příjmy, o něž by neměly přijít.

Nelegální tabule se neodstraňují

U dálnic se nachází zhruba 2200 billboardů, z nichž zhruba tisícovka je nepovolených a měly tedy být na náklady provozovatelů okamžitě odstraněny. Zajistit to mělo ministerstvo dopravy prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Ve většině případů se tak dosud nestalo.

Část z nelegálních billboardů přitom stojí v těsné blízkosti dálnice a nesplňuje bezpečnostní kritéria, stanovená zákonem. Už od roku 2010 je totiž zakázáno umísťovat reklamní tabule v dvěstěpadesátimetrovém ochranném pásmu.

„V konfrontaci s tisícovkou nelegálních billboardů je zřejmé, že státní orgány neplní svou zákonnou povinnost. Nečinnost příslušných orgánů napomáhá nepoctivým podnikatelským subjektům, které budují bez povolení stále další billboardy. Tato diskriminace soutěžitelů je dalším důvodem možných právních kroků vůči státu,“ upozorňuje A. C. E. Media.

Tím hlavním problémem podle ní je, že novela postihuje tvrdě jen ty firmy, které mají uzavřeny dlouhodobé smlouvy, přesahující zmíněné pětileté přechodné období. Objem peněz, jenž se v ČR vynakládá na reklamu u dálnic, se navíc po roce 2017 přesune ke společnostem, jež provozují své reklamní nosiče ve městech. Řada firem však nebude schopna konkurovat nízkým cenám největších hráčů na tuzemském trhu – francouzské JC Deacaux a Joj Media House.

„Minimální cena inzerce, za niž je možné provozovat ­bill­board a přitom si udržet marži, se pohybuje nad 30 000 Kč měsíčně, pokud jsou na konstrukci dvě reklamní plochy a konstrukce je plně pronajata. Velké reklamní společnosti si však mohou dovolit jít ještě níž,“ posteskl si Právu zdroj, jenž nechtěl být jmenován.