Pět let poté, co Evropský soud pro lidská práva označil umisťování převážné části romských dětí do speciálních škol za nepřípustnou diskriminaci, se podle AI situace v českém školství téměř nezměnila. "Neochota českých úřadů řešit segregaci vede k omezenému vzdělání pro romské děti a znamená výrazně nerovný start do života," uvedl ředitel úřadu evropských institucí AI Nicolas Berger.

Podle organizace by česká vláda měla přijmout systematické reformy, které umožní romským dětem rovný přístup ke vzdělání. Místo toho za necelé tři roky přijala tři různé strategické plány. Ten aktuální podle AI postrádá vysvětlení, jak hodlá vláda začlenit romské děti do standardní školní výuky.

Kritiky za školskou politiku se vláda dočkala také ze Štrasburku. Výbor ministrů Rady Evropy minulý týden nařídil Nečasovu kabinetu, aby urychleně předložil informace o výsledcích, jaké v oblasti odstraňování diskriminace Romů ve školství dosáhl.

"Rozhodnutí Výboru ministrů je významnou připomínkou, aby česká vláda začala brát rovný přístup romských dětí ke vzdělání jako svou prioritu," uvedl Berger.