Bývalý ministr je poslancem a chce zároveň pracovat ve stranických strukturách. „Když nemám žádnou exekutivní funkci, tak se chci starat o stranu, jsem připraven se věnovat členské základně a odborným komisím a věnovat se krajské politice,“ uvedl Pospíšil. Dodal, že povede opozici v zastupitelstvu Plzeňského kraje.

O změnách ve vedení Sněmovny se hovoří již dlouho. Z původních čtyř členů zůstala během letoška polovina – předsedkyně Miroslava Němcová (ODS) a místopředseda Lubomír Zaorálek (ČSSD). Vlastu Parkanovou (TOP 09), která se vzdala funkce po obvinění v kauze letounů CASA, nahradil její stranický kolega Jiří Oliva.

Stále však zůstává neobsazeno místo po Kateřině Klasnové (VV), která odešla po rozštěpení véčkařského klubu. Na toto křeslo si dělají zálusk LIDEM, kteří však zatím nemají poslanecký klub a nedohodli se ani s žádným jiným klubem, aby jejich člověka navrhl. A komunisté se nesmířili s tím, že je vládní koalice z vedení komory vyšachovala.

Volba Pospíšila by tak všechny diskuse uťala.

Tejc: Nárok mají ČSSD či KSČM

To, že by mohl Pospíšil být čtvrtým místopředsedou Sněmovny, se ale nelíbí šéfovi klubu TOP 09, ani opozici. Podle Petra Gazdíka je třeba uzavřít novou dohodu o funkcích. Jak řekl Právu, měl se Pospíšil nejdříve dohodnout v koalici, než se o funkci přihlásil. „Nevidím žádný důvod, proč by ODS, která získala jen o pár procent více než TOP 09, měla mít dva členy ve vedení komory,“ dodal.

Šéf klubu ČSSD Jeroným Tejc je přesvědčen, že na volné křeslo po Klasnové má podle poměrného zastoupení nárok buď soc. dem., nebo KSČM, rozhodně již ne VV, ani LIDEM. „Pokud bude poměrné zastoupení, muselo by jít o pátého člena vedení. A pak my nebudeme kádrovat ODS, koho navrhne,“ řekl Právu Tejc.

Pospíšil by si rozhodně finančně polepšil. Jako ministr bral 112 200 Kč hrubého, poté, co byl z funkce odvolán, má nyní jako řadový poslanec 84 900 korun i s náhradami před zdaněním. Postupem do místopředsednického křesla by získal měsíční hrubý příjem 134 600 korun a k tomu by měl – jako v době ministrování – opět nárok na služební auto i s řidičem.