Původně měly oba bombardéry přistát v průběhu několika minut kolem 13. hodiny. V noci však americké letectvo rozhodlo, že stroje ve stejném čase přistát nemohou. První letoun tak dosedl na plochu Letiště Leoše Janáčka v Mošnově po 9. hodině, druhý přistál krátce po poledni.

B-52 v Ostravě

B-52 v Ostravě

FOTO: Pavel Karban, Právo

Dva bombardéry, jeden ve statické a druhý v letecké ukázce, viděla Evropa naposledy před 13 lety ve Velké Británii. Na Dnech NATO bylo možné spatřit letoun B-52 v posledních dvou letech, ale na letiště v Mošnově vždy dorazil jen jeden stroj. „Letos tak půjde o vyvrcholení dosavadní tříleté účasti tohoto symbolu studené války na Dnech NATO v Ostravě,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000.

Oba stroje B-52H Stratofortress na letišti Mošnov

Oba stroje B-52H Stratofortress na letišti Mošnov

FOTO: Pavel Karban, Právo

Posádky amerických strojů

Posádky amerických strojů

FOTO: Pavel Karban, Právo

Obě letadla přiletěla ze základny U. S. Air Force Reserve v Barksdale ve státě Louisiana, kromě účasti na Dnech NATO se předvedla také na společném cvičení se vzdušnými a pozemními jednotkami Armády ČR nazvané Ramstein Rover 2012.

Letošní šedesátník

Letos 15. dubna uplynulo 60 let od okamžiku, kdy se první letoun B-52 vznesl do vzduchu. Právě toto výročí je jedním z hlavních důvodů, proč americké letectvo vyslalo do Ostravy dva stroje. Pro americké letce je účast na Dnech NATO prioritou. „Chceme tak vzdát poctu našim spojencům v České republice a ve střední Evropě,“ vysvětlil plukovník Joe Jones, zástupce velitele 307. bombardovacího křídla.

Pilotní kabina B-52

Pilotní kabina B-52

FOTO: Pavel Karban, Právo

Historicky první letová ukázka B-52 ve střední Evropě má trvat asi 15 minut, bude se skládat ze vzletu, simulovaného taktického manévru, průletu v nízké rychlosti a přistání s brzdícím padákem.

Dny NATO v Ostravě a Dny vzdušných sil Armády ČR se uskuteční v sobotu 22. a neděli 23. září za účasti minimálně 20 zemí.

B-52H Stratofortress v Ostravě

B-52H Stratofortress v Ostravě

FOTO: Pavel Karban, Právo

Strategický bombardér B-52 Stratofortress se poprvé vznesl do vzduchu v roce 1952.
Délka bombardéru je 48,5 metrů, rozpětí křídel je 56,4 metrů a výška 12,4 metrů.
Bez nákladu váží přes 83 tun, maximální vzletová hmotnost je 220 tun, bojový náklad může mít až 31,5 tuny.
Letoun může letět maximální rychlostí 1000 kilometrů za hodinu, dolet bez doplnění paliva až 16 tisíc kilometrů, operační výška 15 tisíc metrů.