Mýtná brána chyběla v jednom směru na 39. kilometru dálnice. Důvodem její absence nebyl šlendrián, ale častá přeprava nadměrných nákladů v daném úseku, kvůli nimž by musela být demontována.

Nová podle mluvčího společnosti Kapsch Davida Šimoníka průjezdu nadměrných nákladů překážet nebude. Mýtnice je totiž atypická v tom, že není pevně uchycená a je ji možné v případě potřeby otočit.

Platit měli i bez brány

Ani chybějící brána však podle ŘSD provozovatele nákladních vozidel a autobusů od placení mýtného neosvobozovala, řidiči podle ředitelství měli při nejbližší příležitosti jízdu přerušit a na kontaktním místě chybějící mýtné doplatit.

Pokud mýtná brána fyzicky na úseku nestojí, není nic, co by řidiče mohlo upozornit na to, že má zaplatit mýtné, tvrdí ředitel divize služeb Česmadu Vojtěch Hromíř. Zpětné vybírání mýtného za tento úsek někdy i s mnohaletým zpožděním není podle Hromíře spravedlivé.

Advokátní kancelář, kterou pro výběr ŘSD najalo, navíc podle něj vynechává zahraniční dopravce a ty, kteří pro platbu mýtného používají technologii předplatného (Pre-Pay). Postihuje tak pouze dopravce, kteří mýtné platí zpětně fakturou na základě skutečně projetých mýtných bran.

Nedoplatky lze dohledat na webu
Možnost dohledat případné nedoplatky na mýtném ŘSD před rokem výrazně usnadnilo, když zavedlo internetovou aplikaci, kde se dopravci výši případných dluhů dozvědí. Celkem ŘSD na provozovatele podalo kvůli nedoplatkům 1200 žalob, 300 z nich skončilo u soudu. Z vymáhané částky má prý ŘSD na účtech aktuálně kolem 15 miliónů korun.  Vloni se celkem na elektronickém mýtném vybralo 8,13 miliardy korun.

ŘSD se přitom hájí tím, že postupuje přesně podle zákona. "Ze zákona jsme povinni vymáhat dlužné mýtné, protože v opačném případě bychom mrhali státními prostředky," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Jediný, kdo by mohl dluh prominout, je prý ministerstvo financí.