Hlavní obsah

Nečas: Lessyho postup v celé záležitosti není moc důvěryhodný

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Premiér Petr Nečas tvrdí, že Miroslav Kalousek svým telefonátem policejnímu prezidentovi Petru Lessymu neporušil jeho nařízení směrem k členům kabinetu nevolat orgánům činným v trestním řízení. Naopak postup Lessyho v celé záležitosti nepovažuje za příliš důvěryhodný.

Foto: Petr Horník, Právo

Premiér a předseda ODS Petr Nečas

Článek

Pane premiére, zvažujete, že odvoláte ministra financí Kalouska kvůli telefonátům policejnímu prezidentovi Lessymu?

Já posuzuji činnost všech členů vlády, a když dospěji k názoru, který se týká jejich odvolání, tak to neventiluji v médiích.

A nemyslíte, že porušil vaše nařízení, že by se nemělo volat policistům?

Ne. Já jsem říkal vyšetřovatelům, státním zástupcům a orgánům činných v trestním řízení. Pan policejní prezident není ani vyšetřovatel, ani státní zástupce, ani orgán činný v trestním řízení.

Lessy mluví o tom, že Kalouskova slova považuje za nevhodná.

To je tvrzení pana Lessyho, kterému můžu, nebo nemusím věřit, protože je to slovo proti slovu. A postup pana Lessyho v celé záležitosti moc důvěryhodný není.

Kalousek to postavil konfrontačně. Buď on, nebo Lessy – podle toho, kdo prokáže svoji verzi. Musí to podle vás dopadnout takto jednoznačně?

To jsou slova pana Kalouska. Ale chování pana policejního prezidenta vzbuzuje řadu otazníků. Když se rozhodl, že to zveřejní, tak první, kdo to měl slyšet, měl být ministr vnitra.

Kdy se rozhodnete? Až to vyšetří generální inspekce bezpečnostních sborů?

Šetří to GIBS, ale já nebudu říkat, co budu dělat.

Proč jste ještě před rozhodnutím imunitního a mandátového výboru řekl, že si nedokážete představit, že by Sněmovna nevydala Vlastu Parkanovou?

Protože došlo k posunu, který nazvu politizací případu. A to hlavně ne zcela promyšlenými a dobrými kroky prvního místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska. Musím říci, že v této věci beru jeho chování a kroky jako kroky prvního místopředsedy TOP 09, nikoli jako ministra financí. Některé kroky policie v této kauze vzbuzují mnoho otazníků, týká se to korektnosti a správnosti kroků. O to více jsem si nedovedl představit situaci, že by byla situace ukončena uplatněním imunity a nevydáním Vlasty Parkanové. Protože by nikdy nedošlo k ozřejmění, zda se policie dopustila přešlapů.

Když jsem mluvil se šéfem TOP 09 Karlem Schwarzenbergem, řekl mi, že jste pouze využil situace a nasypal jste jim písek do bot.

Pan místopředseda vlády to zřejmě řekl v duchu hesla „Podle sebe soudím tebe“.

Co jste říkal na Kalouskovu obhajobu Parkanové a uvěřil jste mu, že ji tak úporně brání, protože bojuje za pravdu, a neurazil jste se, protože podle Kalouska každý, kdo pro vydání hlasoval, měl v hlavě jen půl závitu?

Slova pana prvního místopředsedy TOP 09 jsem nevnímal ani neposlouchal, stejně jako slova pana Grebeníčka a jiných morálních autorit, které ve středu ve Sněmovně vystupovaly.

Co říkáte na jeho vehemenci? Podle některých poslanců má obavy, že se ho vyšetřování také dotkne.

To je otázka na něj. Jestli se ptáte, zda to paní Parkanové pomohlo, nebo nepomohlo, tak vám řeknu, že varianta B je správně.

Jak jste hlasoval v roce 2009 při nákupu letounů CASA?

Hlasování bylo jednomyslné. Takže jsem byl pro.

Jak se vám obchod tehdy líbil?

Ptáte se mě na obchod s firmou Omipol a tam se ptát, zda se mi to líbilo, či nelíbilo, považuji za nadsazené. Ale nebyly tam objektivní důvody, proč bych hlasoval proti. Celá věc byla postavena logicky: v hangárech máme 36 letounů L-159, s kterými si nevíme rady a potřebujeme je dostat na vyspělé trhy. Španělsko přitom nabídlo, že bude pět těchto letounů provozovat na výcvik, když koupíme tři letouny CASA C-295 a jeden vyměníme za L-159. Kdyby tehdy vláda bývala věděla, že letouny L-159 změní pouze místo garáže a že se neuplatní a že letouny CASA budou poruchové, tak by takto zřejmě nerozhodla.

A proč jste neudělali výběrové řízení? Konkurence říkala, že by také vyměnila jeden stroj za české bitevníky.

Ministerstvo obrany v té době přišlo s tím, že tato informace není pravdivá. Já jsem obecně pro výběrová řízení a proti prostředníkům. Ale abych tvrdil, že jako ministr práce a sociálních věcí tomu rozumím lépe než odborné složky ministerstva obrany, tak tento druh pýchy v sobě nemám.

Můžete po dvou letech vládnutí říci stejně sebevědomě jako na začátku, že jste vláda rozpočtové odpovědnosti a proti korupci?

Ano, jakkoli je umělecký dojem velmi rozplizlý a velmi silně zamlžuje tyto kontury. Jsme ale posuzováni nezávislými institucemi jako jednoznačně rozpočtově odpovědná vláda. Také jsem přesvědčen, že jsme bojovali proti korupci větší transparentností prostředí včetně snížené tolerance vedoucí až k odchodu některých členů vlády.

Jak si pak ale vysvětlujete, že podle Transparency International se míra vnímání korupce během vašeho vládnutí zhoršovala a republika se dostala v tomto žebříčku až mezi země, jako je Namibie a Saúdská Arábie?

To jsou měkká data, je to průzkum pocitů. Samozřejmě mě to netěší a musím přiznat, že nefunguje vždy naše komunikace a je tu určitá setrvačnost veřejného mínění.

Co jste konkrétního udělali proti korupci?

Dříve politici z vlády neodcházeli a drželi se futer a museli je s těmi futry z ministerstva vynést. Dnes politici při podezření z korupce – někdy oprávněně, někdy neoprávněně – musejí z vlády pod mým tlakem odejít. To je věc, kterou nezpochybňují ani novináři. Musím připomenout nový zákon o veřejných zakázkách. Používáme víc centrálních nákupů a elektronických aukcí, což vede k úspoře nákladů. Dnes je běžné, co před dvěma lety nebylo, že si na stránkách úřadů můžete najít výběrová řízení včetně smluv.

Připustil jste, že kvůli neutěšené ekonomické situaci nebude vláda tak radikálně snižovat schodek, ale že nedovolíte, aby deficit klesl během vašeho vládnutí pod tři procenta HDP. Pokud se ale nebude hospodářství dařit, máme čekat, že budete dál škrtat či zvedat daně?

Kroky, které teď děláme, jsou dostatečné pro rozpočtový rok 2013, kde se musíme dostat pod tři procenta HDP.

Celý rozhovor si přečtěte v sobotním vydání Práva.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám