Hlavní obsah

Na železnici si rozděluje zakázky pár spřátelených firem, tvrdí Bárta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Vít Bárta, poslanec za Věci veřejné (VV), v diskuzním pořadu Partie televize Prima Family obvinil šéfa Správy železniční cesty (SŽDC) Jiřího Koláře, že úmyslně pozměnil vnitřní směrnice o výběrových řízeních na SŽDC tak, aby si zakázky na železnici mohly rozdělit spřátelené firmy. Na policii prý nebyl proto, že chce celou věc nejprve konzultovat s právníky. Během příštího týdne nicméně chystá podnět k antimonopolnímu úřadu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Vít Bárta

Článek

Bárta v debatě prohlásil, že se 18. května konala v jedné z malostranských restaurací schůzka firem, které jsou významnými hráči v údržbě železniční cesty.

"Zde tyto firmy pan Ondřej Novák, ředitel společnosti Viamont, organizoval z hlediska toho, která z firem bude mít jak velký podíl na trhu s opravami, s údržbou SŽDC," řekl Bárta, kterého prý o schůzce informovali "někteří lidé". Bývalý ministr dopravy si prý uvědomuje, že samotná schůzka není trestným činem. Medializaci však má za dobrý způsob, jak na problém upozornit.

Kolář podle Bárty změnil směrnici, která říkala, jak dělat výběrová řízení. "Zavedl oligopol několika velkých společností," řekl Bárta, podle kterého tak šéf SŽDC výrazně omezil volnou hospodářskou soutěž.

Audit pochybení nezjistil

Koncem května byl přitom zveřejněn audit, při kterém ministerstvo dopravy neodhalilo při zadávání veřejných zakázek v SŽDC žádná zásadní pochybení. Na netransparentní a nehospodárné chování některých zaměstnanců SŽDC přitom upozornila ve své výroční zprávě Bezpečnostní informační služba.

Kontrola veřejných zakázek zadaných v roce 2011 byla zaměřená právě na to, zda nedocházelo k oslovování stále stejného okruhu uchazečů nebo zda byla hodnotící kritéria pro všechny stejná.

SŽDC vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor do výstavby tratí. V loňském roce pracovala s rozpočtem přes 35 miliard korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám