V praxi policista nejprve pohledem posoudí technický stav vozu. Pokud bude mít auto zjevnou závadu, která ohrožuje bezpečnost provozu, bude moci řidiči zabránit v další jízdě.

Takovou závadou například může být, nesvítí-li světla či vůz nemá dostatečně hluboký dezén pneumatik. V ostatních případech bude moci poslat auto na STK k provedení technické prohlídky nebo změření emisí.

Zákon říká, že zajížďka včetně cesty zpět na silnici, kterou řidič musí kvůli kontrole strpět, nesmí být delší než osm kilometrů. Pokud technik na STK zjistí, že vůz netrpí vážnou nebo nebezpečnou závadou, bude hradit náklady prohlídky policie nebo celní správa podle toho, který z příslušníků ji nařídí.

Cenu prohlídky stanovili tvůrci vyhlášky na 1000 Kč pro vozy s více než devíti místy a také pro auta nad 3,5 tuny. U ostatních vozidel činí 500 korun. „Je to paušální částka,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Nezáleží tedy na tom, kolik kontrolních úkonů bude muset stanice provést. „Technická silniční kontrola v zásadě nemusí být a nebude prováděna v celém rozsahu pravidelné technické prohlídky,“ upozornil.

Podle předsedy profesní komory STK Jiřího Rejmona jsou navrhované ceny akceptovatelné. Zatím však není jasné, jestli bude ministerstvo vnitra uzavírat smlouvy přímo se stanicemi nebo budou policisté případné prohlídky platit na místě v hotovosti, uvedl.