Za instalaci nových značek jsou zodpovědné státní orgány, které zde testují, zda by mohlo mít snížení rychlosti vliv na životní prostředí v Ostravě. Podobné opatření nemá nikde jinde v republice obdobu. Podle některých oslovených odborníků je to ale naprostá hloupost.

O novém opaření informovalo ministerstvo dopravy. „Snížení rychlosti je výsledkem dohody ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy,“ sdělil mluvčí ministerstva Marek Illiaš.

Dvouletý experiment

Snížení rychlosti podle něj souvisí se zrušením dálničního poplatku na ostravské části dálnice. „Obě opatření slouží pro orgány ochrany životního prostředí k tomu, aby mohlo dojít k prověření efektivity takovéhoto opatření v podobě snížené prašnosti v okolí,“ uvedl Illiaš.

„Pokud nebude po dobu trvání tohoto opatření, tedy do dvou let, prokázán pozitivní efekt, dojde pravděpodobně k navrácení původního stavu. To znamená, že úsek bude znovu zpoplatněn a rychlost vrácena zpět na 130 kilometrů za hodinu,“ doplnil Illiaš.

Rozdíl 20 km/h nemá žádný efekt, shodují se odborníci

Oslovení odborníci ale takový postup zpochybňují. „Je to samozřejmě absolutní nesmysl. Takové opatření může mít vliv na automobily, které jsou dvacet let staré anebo jsou ve špatném technickém stavu, mají například rozhašené vstřikování na dieselovém motoru. Dnešní auta jsou vybavena katalyzátory a snížení rychlostí ze 130 na 110 kilometrů v hodině představuje jen zanedbatelný rozdíl v množství emisí,“ myslí si provozovatel stanice pro měření emisí Arnošt Merta.

Stejného názoru je i Jiří Jedlička z brněnského Centra dopravního výzkumu. „Smysl by mělo snad ještě razantnější snížení rychlosti, například na devadesátku. Ale takhle si nemyslím, že dojde k prokazatelnému snížení produkce emisí,“ tvrdí Jedlička. Dodává, že například v Německu k podobným opatřením dochází v okolí některých měst v době smogových situací. „Tam se ale pomocí proměnlivých elektronických značek snižuje rychlost na 70 kilometrů za hodinu, což už nějaký efekt má,“ řekl Jedlička.

"Prach v Ostravě není od dálnice"

O smyslu opatření pochybuje také Petr Teuchner, který v Bohumíně provozuje firmu zabývající se autorizovaným měřením emisí.

„Tady na Ostravsku spočívá problém s polétavým prachem v něčem jiném. Hlavním zdrojem znečištění je zde průmysl, lokální zdroje a také znečištění z Polska, kde mají benevolentnější limity. S ohledem na to, v jak znečištěném kraji žijeme, proto mohou mít podobná opatření jen velmi malý efekt,“ konstatoval Teuchner.