Hlavní obsah

Dálnice z Ostravy do Bohumína nebude od ledna zpoplatněna

Právo, Denisa Telaříková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrava

Řidiči jezdící po dálničním úseku z Ostravy do Bohumína na Karvinsku nemusí mít od příštího ledna dálniční známku. Ministerstvo životního prostředí se po dlouhém vyjednávání dohodlo s ministerstvem dopravy, že kvůli špatnému stavu ovzduší na Ostravsku osvobodí úsek dlouhý 22 kilometrů od dálničních poplatků.

Článek

Informoval o tom ve čtvrtek odpoledne v Karviné ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS), který se zde zúčastnil jednání pracovní skupiny řešící kritickou kvalitu ovzduší v Moravskoslezském kraji. Tato část dálnice D1 nebude zpoplatněna zatím na zkoušku po dobu dvou až tří let.

„Jedná se o pilotní projekt osvobození od placení dálničních poplatků v úseku dálnice D1 od ostravské Rudné ulice až po Bohumín. Díky tomuto opatření bude doprava odvedena z center moravskoslezských měst, čímž by se v nich měla zlepšit kvalita ovzduší,“ informoval novináře ministr Chalupa s tím, že nezpoplatněný bude tento úsek dálnice na zkušební dobu.

„Během následujících dvou až tří let budeme monitorovat, jaké má opatření dopad na zlepšení kvality zdejšího vzduchu,“ vysvětlil ministr. Dodal, že na tomto území, kde je v Česku nejvíce znečištěné ovzduší, je potřeba jeho kvalitu řešit komplexně. „Je nutné věnovat pozornost nejen znečištění vzduchu z průmyslu a lokálních topenišť, ale i z dopravy,“ zdůraznil Chalupa.

Pilotní projekt má ukázat, zda to městu pomůže

Kromě 22 kilometrů dálnice z Ostravy do Bohumína nebudou řidiči od 1. ledna potřebovat dálniční známku také na rychlostní silnici R56. Konkrétně na 700 metrech této silnice v Ostravě, která vede k průmyslové zóně v Ostravě-Hrabové.

Karvinský primátor Tomáš Hanzel (ČSSD) označil tuto informaci za velmi pozitivní zprávu. „Nicméně řešíme i jiné problémy, například chybějící obchvaty měst. Požádali jsme proto ministerstvo životního prostředí, aby se začalo zabývat jejich výstavbou. Konkrétně Karvinou chybějící obchvat města velmi trápí. Nemůžeme proto ani zavést nízkoemisní zóny, jelikož bychom zcela zablokovali dopravu,“ líčil Hanzel.

Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) nezpoplatnění dálničního úseku krajskou metropolí také uvítal. „Ostrava o osvobození části dálnice procházející městem žádá ministerstvo dopravy už od roku 2009. Jsme rádi, že se věc konečně posunula v náš prospěch,“ řekl Kajnar.

V případě, že pilotní projekt prokáže, že tento typ opatření pomáhá zlepšit špatné ovzduší, bude ministerstvo do budoucna uvažovat o jeho rozšíření i na další úseky zpoplatněných komunikací.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám