Právě o to ve středu večer usilovali unionističtí ministři, kteří se nakonec spolu s Petrou Buzkovou (ČSSD) zdrželi hlasování a nepodpořili návrh, na jehož základě vláda začne vyjednávat se Švédy.

Šéf unie a vicepremiér Petr Mareš s místopředsedou a ministrem pro místní rozvoj Pavlem Němcem totiž původně chtěli prosadit druhou fázi výběru, v níž by státy své nabídky vylepšily. Teprve z nich by se ta nejlepší zvolila. Právě o to usilovaly USA, Belgie a Nizozemí.

S tím ale většina ministrů nesouhlasila, a proto ministr vnitra a místopředseda vlády Stanislav Gross (ČSSD) nabídl kompromis. Spočívá v tom, že z původního Kostelkova materiálu byla vypuštěna klíčová slova, že "předkladatelem nejvhodnější nabídky na pořízení komplexního systému nadzvukových letounů a souvisejících služeb pro zajištění ochrany vzdušného prostoru ČR je Švédské království".

Nic není definitivní

Ve vládním usnesení tak zůstala pouze pasáž o tom, že příslušní ministři začnou se Švédským královstvím exkluzívně vyjednávat. Právě tato formulace nemusí znamenat, že čeští piloti určitě začnou od roku 2005 létat na gripenech, neboť Švédové sice získali v jednání exkluzivitu, nicméně i další státy mohou znovu přijít se svými nabídkami. To Právu potvrdil Mareš.

"Informace, že vláda definitivně rozhodla o nákupu supersoniků gripen není přesná," prohlásil vicepremiér s tím, že pokud se příslušným ministrům nepodaří vyjednat vylepšení nabídky, bude otázka znovu otevřena. "Pak bychom se měli obrátit na toho, kdo se umístil jako druhý." To byla Belgie s F-16.

Na otázku, proč se dva unionisté zdrželi hlasování, Mareš uvedl, že možnost tzv. nejlepší nabídky je běžná metoda, jak ušetřit peníze daňových poplatníků. Zdrželi se proto, že chtěli vyjádřit loajalitu vládě. "Mě nezajímá, zda někdo lobboval, chci, abychom využili nabídku, která je pro ČR skutečně nejvýhodnější," prohlásil Mareš, který ale dodal, že tím nijak nechce zpochybňovat Švédy.

Špidla: jde o řešení na čtyřicet let

Právě o silném a často i nevybíravém lobbingu ze všech stran hovořil podle informací Práva při středečním nočním jednání vlády premiér Vladimír Špidla. Aniž by před svými kolegy vyslovil jakýkoli název letadla, měl pouze prohlásit, že nejde o řešení na deset let, nýbrž na příštích čtyřicet let.

S tím údajně nesouhlasí Mareš, který ve vládě prohlásil, že nikdo nemůže zaručit, že gripeny se budou vyrábět za pět let, a navíc nikdy nebyly vyzkoušeny v boji. Buzková podle informací Práva svůj postoj nezdůvodnila, nicméně kuloárově připustila, že z objemného podkladu jí některé technické věci nebyly jasné, takže se nakonec zdržela.