Hlavní obsah

Za zbytečné volání záchranářům nebyl dosud odpojen žádný telefon

Právo, Josef Koukal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Déle než čtvrt roku mohou operátoři na žádost hasičů, policie či záchranářů odpojit telefon vtipálkům, kteří zneužívají tísňové linky k poplašným nebo rádoby vtipným telefonátům. Výsledek je však zatím žalostný. Nejenže nebyl zablokován jediný telefon, ale ani po třech měsících není jasné, jak by měl systém vlastně fungovat.

Foto: Profimedia.cz

Článek

„Stačí, abyste linku zneužili dvakrát, a přijdete o telefonní připojení,“ hrozili hasiči v polovině roku.

Od 1. července totiž vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, podle níž musejí poskytovatelé telefonického signálu včetně mobilních operátorů odpojit telefon, který byl zneužit k poplašnému telefonátu. A kolikrát takovou možnost využili?

„Zatím ani jednou,“ přiznává mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Radek Kislinger. Přitom právě hasiči těsně před změnou zákona upozornili, že zhruba 70 procent z víc než čtyř miliónů hovorů, které přijali na svých tísňových linkách v roce 2009, bylo zlomyslných.

Stejně jsou na tom i policisté. „Žádný takový případ jsme neměli,“ sdělil Právu mluvčí policejního prezidia Jan Melša. Záchranáři již od začátku avizovali, že nový nástroj používat nehodlají, protože zneužívání jejich krizové linky nepředstavuje pro záchranku zásadní problém.

Udělali jsme bubáka na lidi, a nakonec se ukázalo, že je to vlastně šaškárna. Teď vypadáme jako blázni, když se ukazuje, že nejsme schopni to dotáhnout do konce,
mluvčí hasičů Radek Kislinger

Neví se, co a jak blokovat

Podle informací Práva stojí za hubeným výsledkem především fakt, že se provozovatelé krizových linek dodnes nedokázali s operátory dohodnout na pravidlech hry.

„Ještě před novelou jsme upozorňovali na to, že není jasně definována skutková podstata zlomyslného volání a proces vlastního blokování. Dosud netušíme, zda máme blokovat SIM nebo IMEI (kód telefonu, který vyřadí z provozu celý přístroj – pozn. red.),“ nastínila problém mluvčí T-mobile Martina Kemrová. S ředitelstvím hasičů prý společnost jedná, ale na poslední návrhy řešení nedostala několik týdnů odezvu.

A technické problémy potvrzuje i další operátor Vodafone. „K blokování na straně operátorů zatím nedochází, neboť v současné době vedeme intenzivní jednání s hasičským sborem a státní správou o tom, jak požadavky zakotvené v zákoně technicky realizovat,“ uvedla mluvčí společnosti Alžběta Weinfurtová.

Podle mluvčího Kislingera přitom hasiči již dnes mají připravený seznam zhruba šedesáti nejčastějších autorů zlomyslných telefonátů, kteří tísňové linky permanentně zatěžují. „Jsme připraveni ho kdykoli poslat. Ale operátoři zatím říkají, že to nejde, že s tím mají problém,“ podotkl Kislinger.

Ačkoli zprávy o novém předpisu umožňujícím zablokování telefonu podle něj přispěly k jistému poklesu počtu planých telefonátů, nedotažení projektu hasiče štve.

„Udělali jsme bubáka na lidi, a nakonec se ukázalo, že je to vlastně šaškárna. Teď vypadáme jako blázni, když se ukazuje, že nejsme schopni to dotáhnout do konce,“ dodal Kislinger.

Za zneužití tísňových linek 112, 150, 158, 155 a 156 má podle zákona hrozit také až 100tisícová pokuta od Českého telekomunikačního úřadu. Na něm je také rozhodnutí, zda majiteli odpojeného telefonu provoz případně obnoví, nebo ne.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám