Přesvědčil se o tom pražský řidič Rudolf Kocek. Před víc než pěti lety se koncem března po osmé večer vracel po dálnici D 8 do Prahy z fotbalového utkání v Teplicích. Vozovka byla suchá a přehledná, bylo však už po setmění a Kocek měl zapnutá potkávací světla.

Havarované auto bylo neosvětlené

Na 39. kilometru před ním dostal řidič Fiatu Brava smyk, vrazil do středových svodidel a přelétl na druhou stranu vozovky. Do neosvětleného havarovaného auta nejprve narazilo projíždějící BMW a následně i Kocek se svým Renaultem Lagunou. Dva lidé, spolujezdci z fiatu a renaultu, utrpěli zranění. Škodu na vozidlech uhradily pojišťovny, nikdo z účastníků nikoho nežaloval.

Překvapení se Kocek dočkal za rok. „Patnáctého března 2006 jsem dostal předvolání na žižkovské místní oddělení policie, kde mi sdělili, že proti mně bylo zahájeno trestní stíhání pro ublížení na zdraví,“ řekl Právu Kocek.

Dálková světla, nebo jet pomalu

Podle znaleckého posudku to byl právě Kockův vůz, po jehož nárazu došlo ke zraněním. Podle obžaloby jel sice povolenou rychlostí kolem 120 km/h, svou rychlost však nepřizpůsobil dosahu potkávacích světel, která měl zapnutá.

„Aby byl řidič schopen zabránit nárazu, musel by vůz Fiat Brava spatřit nejméně na vzdálenost 100 až 120 metrů, což by byl schopen pouze za předpokladu jízdy na dálková světla,“ konstatoval znalecký posudek z oboru silniční dopravy.

Při jízdě s potkávacími světly by podle téhož posudku byl Kocek schopen zabránit srážce při maximální rychlosti od 34 do 58 kilometrů v hodině, protože měla dosah jen 15 až 30 metrů.

Zdánlivě absurdní závěr, podle kterého by řidič na dálnici při použití potkávacích světel nesměl potmě jet ani šedesátkou, nepřipadá dopravnímu expertu a poslanci za VV Stanislavu Humlovi nijak přehnaný.

„Je to tak. Zákon říká, že mohu jet takovou rychlostí, abych stačil zastavit na vzdálenosti, kam mám rozhled. Pokud si svítím tlumenými světly na nějakých šedesát metrů, tak na takové vzdálenosti nezastavím ze 130 km/h ani náhodou,“ řekl Právu Huml.

„Sám si při jízdě po prázdné dálnici trasu vyblikávám dálkovými světly,“ podotkl dopravní odborník.

Pokud užití dálkových světel není možné s ohledem na ostatní řidiče, kteří by mohli být oslněni, lze se podle Humla řídit jízdou vozů před sebou.

„Když jedete za někým, tak ten někdo před vámi povrch dálnice také čte. Držíte se jeho a můžete jet stejně rychle jako on. Ovšem když jste na silnici sám a je před vámi tma, platí dálková světla nebo pomalá rychlost,“ dodal Huml.

Od soudu odešel s pokutou

Rudolfa Kocka odsoudil Okresní soud v Litoměřicích nejprve k 20tisícové pokutě s náhradním trestem odnětí svobody na tři měsíce, Krajský soud v Ústí nad Labem loni v listopadu trest zmírnil na 10 tisíc korun pokuty nebo odnětí svobody na dva týdny. Jeho dovolání k Nejvyššímu soudu bylo letos v srpnu odmítnuto. Se svým advokátem teď zvažuje ústavní stížnost.

„Nejde mi o peníze, ale nechci se s takovým výsledkem smířit. Čtyřicet let jsem jezdil bez nehody a ani tentokrát jsem žádnou srážku nezavinil. Stejná věc může potkat kohokoli. Nikdo přece nejezdí po dálnici padesátkou,“ dodal Kocek.

„Mohu říct jen svůj názor. Pokud řidič pojede po dálnici třicítkou, bude pro ostatní nebezpečnější, než když pojede sto třicet. Konkrétní případ ale musí být posuzován individuálně, proto se jím zabývají soudní znalci,“ uvedl pražský instruktor autoškoly Ladislav Bohatý.