„Řada motorkářů vyjela až teď o prázdninách a neuvědomují si, že mít řidičák ještě neznamená, že umějí jezdit. V autoškole se technice jízdy dostatečně nenaučili, a teď nezvládají projíždění zatáček, ani správné brzdění,“ řekl ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil.

Policie také už delší dobu žádá, aby se zavedl tzv. řidičák na zkoušku. Nejen motocyklisté, ale i mladí řidiči osobních aut by tak byli v průběhu dvou let po získání řidičského oprávnění postihováni za přestupky dvojnásobným počtem bodů, což by je mělo odradit od riskantní jízdy.

Vážným problémem rovněž je, že motorkáři jsou na silnicích málo viditelnění, řidiči aut je tak mohou snadno přehlédnout. „Motorkáři by proto měli povinně nosit reflexní vesty. To je prvek, který by v silničním provozu zvýšil jejich viditelnost,“ je přesvědčen Tržil.

Na připomínku Práva, jestli by se raději nemělo zrušit povinné svícení aut i za slunečných dnů a ponechat ho pouze pro motocykly, odpověděl: „To je těžké posoudit. Při šetření smrtelných nehod je nemožné zjistit, jestli k neštěstí došlo proto, že řidič auta svítící motocykl neviděl.“

MD: Změny se snažíme urychlit

Své návrhy předloží policie pracovní skupině, kterou ke změnám v zákoně č. 361 o provozu na pozemních komunikacích ustaví nový ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Budou v ní zástupci policie i ministerstev vnitra a dopravy.

Na dotaz Práva, kdy se pracovní skupina poprvé sejde, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „Už v příštím týdnu. Při přípravě změn pro motoristy se pracovní skupina bude opírat o senátní návrh novely zákona č. 361. Nic jiného v této chvíli na papíře k dispozici nemáme.“

Na otázku, jestli má například řidičák na zkoušku šanci projít, Hanzelka odpověděl: „I o tomto návrhu se bude v pracovní skupině diskutovat, dopředu ale nelze nic předjímat. V každém případě chceme dosáhnout, aby se upravený návrh novely zákona č. 361 dostal do Poslanecké sněmovny ještě letos.“

Předkladateli zmíněné novely je skupina senátorů ODS v čele s Jiřím Žákem, Jiřím Nedomou a Jaroslavem Kuberou. Podle nich bodový systém zbytečně postihuje řidiče za drobné přestupky, nepříliš ohrožující bezpečnost silničního provozu. Proto požadují, aby se body netrestala například jízda bez zapnutých světel.

Řidičům, kteří překročí maximální povolenou rychlost v obci nanejvýš o pět kilometrů a mimo obec o 10 km v hodině, by neměly být udělovány trestné body, ale jenom peněžitý trest. A bez bodového postihu má vyváznout i motorista, jemuž policisté naměří méně než 0,3 promile alkoholu.

Video

Řidiči jsou ke stávajícímu bodovému systému kritičtí, uvítali by změny. Zdroj: Stream.cz

Zpřísnit se podle senátního návrhu naopak mají postihy za nepřipoutání se bezpečnostními pásy, i za ohrožení jiných účastníků provozu riskantní jízdou.

O řidičský průkaz přišlo 27 486 řidičů

Za čtyři roky fungování bodového systému přišlo o řidičský průkaz již 27 486 řidičů, kteří nasbírali dvanáct bodů za dopravní přestupky. Celkem 685 010 lidí – každý desátý řidič – už dostalo aspoň jeden trestný bod. [celá zpráva]