Hlavní obsah

Nejvíce utrácejí ve volební kampani ČSSD a ODS

Právo, Jiří Ovčáček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČSSD jednoznačně vítězí v pomyslné soutěži politických stran v utrácení peněz ve volební kampani. Jen za období od 1. ledna do 25. dubna měla soc. dem. věnovat na svou propagaci takřka 157 miliónů korun. ODS na druhé příčce žebříčku měla utratit 102 miliónů korun. Ostatní politické strany si o takových částkách mohou nechat jenom zdát.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Jeden z billboardů ČSSD

Článek

Údaje o utrácení politických stran na předvolební propagaci obsahuje materiál, který se odvolává na renomované výzkumné společnosti TNS-MI a Mediaresearch. Obsahuje přehledné grafy s údaji o finančních částkách, které padly na propagaci politických stran ve volební kampani. Věnuje se hlavně rozboru investic ČSSD do volební kampaně.

Za sledované období od Nového roku do 25. dubna je totiž favoritem v utrácení právě ČSSD. Podle materiálu soc. dem. uhradila za svou propagaci v podobě politické inzerce 156 661 866 korun. „Investice ČSSD tvoří ve sledovaném období více než 50 procent veškerých monitorovaných investic v kategorii politické inzerce,“ píše se v materiálu.

Na druhém místě je ODS, která za sledované období utratila podle materiálu 102 385 327 korun. To je 33 procent z celkového „koláče“. Třetí příčku obsadily Věci veřejné (VV), ale za oběma lídry v utrácení zaostávají. Materiál uvádí, že VV poskytly na politickou inzerci 32 311 754 korun.

Další v pořadí je Strana práv občanů - zemanovci s útratou 9 386 754 korun, dále pak Suverenita s 3 523 102 korunami, KSČM s 2 223 635 korunami. Závěr pomyslného žebříčku patří TOP 09 s 1 151 131 korunami. Ostatní strany za politickou inzerci dohromady utratily 1 552 088 korun.

Výsledné částky budou vyšší

Navíc je v dokumentu obsaženo upozornění, že za duben jsou k dispozici data jen za tisková média, a na rozdíl od období leden - březen chybí internet a venkovní reklama, takže lze předpokládat, že výsledné částky budou ještě vyšší.

U ČSSD je pak podrobně rozepsána útrata právě za období leden až březen. Za propagaci v tisku podle materiálu soc. dem. utratila 78 803 607 korun, za internetovou inzerci 5 681 869 korun a za venkovní reklamu, tedy za billboardy a plakáty pak 36 399 124 korun. U billboardů a plakátů je v materiálu uvedeno, že údaje o finanční útratě společnost TNS-MI získává od poskytovatelů ploch.

Politické strany nerady přiznávají, kolik peněz utrácejí v době volební kampaně. Pokud se údaje o finančních částkách objeví, například právě na základě výzkumu specializovaných společností, politici je odmítají.

Tak tomu bylo před eurovolbami, kdy ODS na základě výzkumu uvedla, že ČSSD podhodnocuje náklady na kampaň. Ústřední volební manažer soc. dem. Jaroslav Tvrdík to tehdy odmítl a tvrdil, že analýza společnosti TNS-MI vycházela ze standardních sazeb a nepočítala s množstevními slevami a dalšími bonusy.

Reklama

Výběr článků

Načítám