Devítilitrový šestiválec o výkonu 455 koní žene vozidlo rozbahněným terénem Doupovských hor. Zvuk kamínků narážejících zespoda do opancéřované konstrukce. Vozidlo se místy povážlivě naklání, přesto dál uhání vpřed rozmáčenou krajinou a nezpomalí jej ani četné kaluže.

I přes stísněný prostor, do něhož se vejde kromě tříčlenné osádky sedm dalších lidí, je pandur kupodivu pohodlný.

 

FOTO: Stream.cz

Přepravní prostor žádný výhled neskýtá (jediné okno je u řidiče), o kontakt s okolím se však stará hned několik monitorů. Ty umožňují sledovat cestu a zaměřovat cíle ve dne i v noci. Špičková technika spíše navozuje dojem počítačové hry než reality.

Vystřelené rakety lze navádět ručně

Výbava je smrtící. Díky zbraňovému kompletu Rafael transportér disponuje 30mm kanónem, kulometem ráže 7.62 a dvěma protitankovými střelami s účinností do čtyř kilometrů. Obě rakety je navíc díky kameře možné navádět i ručně. „Naši vojáci již obstáli v tom nejtěžším testu a podařilo se jim navést raketu do okna o velikosti metr na metr,“ uvedl Ladislav Jung, velitel 4. brigády rychlého nasazení.

 

FOTO: Stream.cz

Pandury by také posádce měly poskytnout i dostatečnou ochranu, transportér by měl vydržet explozi osmikilogramové výbušniny. „Primárním účelem pandurů je dopravit vojáky do prostoru a pak je v akci podporovat. V 80 procentech případů se nepočítá s tím, že by vozidlo bylo vystaveno přímé palbě,“ řekl Jung.

Čeští vojáci se zatím učí stroje ovládat, velitel 41. mechanizovaného praporu Lukáš Kunče je přirovnal k čerstvým absolventům autoškoly. Základní výcvik již vojáci mají podle něj za sebou a nyní nastává fáze dalšího zdokonalování. „Nejsložitější je pozorování okolní krajiny a vyhledávání cílů pomocí monitorů. To se nyní naši vojáci hlavně musí naučit,“ vysvětlil Kunče.

 FOTO: Stream.cz

Zákon schválnosti však platí i pro armádu a nevyhnul se v úterý ani vojenskému výcvikovému prostoru Hradiště. Při předvádění pandurů novinářům jeden ze tří strojů při cvičné misi v rozbahněném terénu uvízl.

„Je tu složitý, podmáčený terén a osádky jsou ve fázi výcviku. Běžně tu zapadají tanky a pásová vozidla,“ upozornil Jung. „Stát se to může,“ doplnil Kunče.

Upadlé kolo

První vážnější problém se u pandurů již vyskytl, a to zhruba před dvěma měsíci při cvičení ve Vyškově. Tehdy jednomu ze strojů upadlo přední kolo. Informace Práva potvrdil Jiří Staněk, ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany, s tím, že dosavadní vyšetřování ukazuje, že na vině nebyla závada materiálu či chybná konstrukce vozidla, ale lidský faktor.

„Při jízdě řidič narazil na tvrdý předmět, který by bylo možné přirovnat k betonovému kvádru, čímž došlo k poškození kola. Přestože přístroje hlásily unikající vzduch, voják pokračoval v jízdě. K žádnému zranění nedošlo, vozidlo se nyní již opět používá,“ vysvětlil Právu Staněk. Náklady na opravu zaplatil výrobce, tedy rakouská zbrojovka Steyr, dodal.

 

FOTO: Stream.cz

Ministerstvo obrany chce letos v akci nasadit sedm pandurů - tři stroje by měly sloužit v rámci mise KFOR v Kosovu, čtyři transportéry by měly pomáhat v rámci českého provinčního rekonstrukčního týmu v afghánském Lógaru. Armáda má v současnosti 17 pandurů, všech 107 transportérů za 14,4 miliardy korun by měla mít v roce 2013.

Pandur II v číslech
Délka: 7,50m
Výška po okraj korby: 2,08m
Šířka: 2,67m
Hmotnost: 19600 kg
Motor: šestiválec 455 HP/335 kW
Max. rychlost: 105km/h
Dojezd: 700km
Zrychlení: 0 – 30 km/h za 6,5 sekundy, 0 – 50 km/h za 14 sekund
Rychlost při plavbě: 10 km/hod
Max. stoupání: 70 % 
Brodivost: 1,5 metru