Sobotka uvedl, že o navrhovaném postupu dopoledne jednal s premiérem Janem Fischerem.

Pozměňovací návrh by měl vrátit systém zdaňování benefitů na úroveň roku 2009. Podle Sobotky s ním souhlasil i ministr financí Eduard Janota.

"Ten s ním v zásadě vyjádřil souhlas s tím, že dává přednost tomuto návrhu před návrhem pana poslance Jiřího Dolejše (KSČM) s tím, že rozpočtové dopady pokládá ministerstvo financí za akceptovatelné," dodal Sobotka. Požádal také poslanecký klub ODS, aby návrh podpořil.

 

Pokud by na to ODS přistoupila, pak by to podle mého názoru mohlo znamenat uklidnění celé situace a odvrátilo by to hrozbu stávky.Bohuslav Sobotka

"Pokud by ODS přistoupila na to, že bychom ve čtvrtek projednali například návrh zákona o zadávání veřejných zakázek, a přednesli k němu pozměňující návrh, který by se týkal zdanění zaměstnaneckých benefitů, pak by to podle mého názoru mohlo znamenat uklidnění celé situace a odvrátilo by to hrozbu stávky, o které nyní mluví odborové svazy v dopravě," řekl Sobotka.

První místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek ve středu novinářům řekl, že jeho strana není proti zaměstnaneckým benefitům, pokládá však za nesystémové a nespravedlivé, že by na benefity měli ze svých peněz přispívat všichni daňoví poplatníci.

Od 1. ledna platí novela zákona o dani z přidané hodnoty, podle které je základem daně u poskytovaných benefitů běžná cena na trhu, a nikoliv zvýhodněná cena pro zaměstnance. Plátci daně ale nevědí, z jak velké částky daň platit.

Například režijní jízdenka stojí železničáře 200 korun za rok, obvyklá cena roční síťové jízdenky je ale 22 tisíc korun. Tento paragraf vyvolal hněv zejména odborářů v dopravě, kteří kvůli úpravě vyhrožují stávkou.