Vedle toho má zákon podnikatelům ulevit od poplatků za televizní a rozhlasové vysílání. O novele bude nyní rozhodovat Senát.

V televizních filmech a seriálech se mohou v budoucnu kvůli nové úpravě zákona objevovat výrobky konkrétních značek jako reklama. Tyto předměty by se objevovaly jako přirozená součást děje. Divák by pouze měl být na tuto formu reklamy upozorněn v titulcích. Výjimku v propagaci budou mít tabákové výrobky a léky na předpis. Reklama také nesmí být v pořadech pro děti.

Díky novele by se také měly podnikatelům snížit poplatky za Českou televizi a rozhlas. Podnikatelé by už nově nemuseli platit zvlášť za každý mobilní telefon, který příjem vysílání umožňuje, ale platili by za všechny pouze jeden poplatek.

Schválení novely předcházela diskuze, ve které vystupovali převážně poslanci ODS. Poslanec Petr Pleva navrhl, aby se zákon vrátil do druhého čtení. Podle něho totiž novela umožní, "aby se veškerá moc nad trhem s elektronickými komunikacemi soustředila do jedněch rukou".

Regulace videí na internetu

Na to reagoval poslanec Petr Bratský (ODS) s tím, že právní názory na toto jsou různé. "Některé posudky říkají, že je to v pořádku, některé říkají, že bychom se nad tím měli ještě zamyslet," upozornil Bratský poslance.

Hlasování o vrácení do druhého čtení nejprve prošlo. Poté ale poslanec Petr Zgarba (ČSSD) zpochybnil hlasování a část poslanců sociální demokracie podruhé hlasovala opačně. Vrácení do druhého čtení tedy neprošlo.

Novela audiovizuálního zákona se věnuje také vysílání na internetu. Pro něj by měla platit stejná pravidla, jaká platí nyní pro televize. Podle EU proto, aby televizní vysílání nebylo proti zatím neregulovanému videu na webu v nevýhodě a aby i na internetu byli spotřebitelé chráněni.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která dohlíží na televize a rádia, začne sledovat a regulovat i video na internetu. Při rozhodování by ale měla přihlížet k verdiktům komise, kterou si weboví vydavatelé ustavili.