Bém údajně prosadil do funkce ekonomického ředitele dopravního podniku svého člověka, Martina Horáka. Ten se jí ujal od ledna. Skandální je na tom to, že je Horák místopředsedou představenstva akciové společnosti Tessile ditta, která pro dopravní podnik vymáhá pohledávky od černých pasažérů.

Činnost je to více než lukrativní, ročně vynáší okolo 150 miliónů korun a Horák by měl navíc v DPP pobírat ročně zhruba 2,4 miliónu. Navíc Tessile ditta získala zakázku bez výběrového řízení a je to další netransparentní firma, u níž nelze zjistit majitele akcií.

Podle zápisu z loňské valné hromady společnosti Tessile ditta vlastní akcie firmy stejným dílem Martin Horák a advokát David Mařík, uvedla ČTK. Tessile ditta pokuty vymáhá od roku 2008.

Horák má prý hlídat Dvořáka

V kuloárech se hovoří o tom, že by nový muž měl de facto hlídat generálního ředitele DPP Martina Dvořáka, kterému se nechce tancovat podle toho, jak Bém píská.

 

Je nepřijatelné, aby někdo zastával druhé nejdůležitější místo v dopravním podniku, který si u firmy, jejímž je společníkem, objednává služby.náměstek primátora Rudolf Blažek

"Je to naprosto neslýchané. To by příště mohl třeba technického ředitele dělat zástupce stavební firmy," řekl ČTK Březina, který je zároveň i členem dozorčí rady podniku, s tím, že jde o etický střet zájmů.

Horáka měl údajně do DPP přivést sám primátor a donutit Martina Dvořáka, aby ho do funkce ekonomického ředitele jmenoval. "Bylo to po konzultaci s primátorem, ale nechci se k tomu vyjadřovat,“ řekl Právu Dvořák. "Pana Dvořáka jsem požádal, aby mně představil nového budoucího ekonomického ředitele, a to se stalo. Jsem spokojen,“ interpretuje obsazení postu Bém.

"Je nepřijatelné, aby někdo zastával druhé nejdůležitější místo v dopravním podniku, který si u firmy, jejímž je společníkem, objednává služby,“ míní předseda dozorčí rady DPP a náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) na adresu Horáka.

Vyvolá to hrozbu stávky?

Napruženi jsou i odboráři. „Je to dráb Béma a bude mít za úkol držet rozpočet na uzdě, což se může odrazit v horší kvalitě městské dopravy,“ řekl odborový předák Jiří Čada. Pro dalšího předáka, Jiřího Obitka, je dosazení Horáka do klíčové funkce nepřijatelné. "Je to velký problém. A to nejen proto, že nebylo žádné výběrové řízení, ale i kvůli tomu, že snad má vlastnit polovinu akcií firmy, která má zakázku od DPP, potažmo města,“ uvedl.

Na středeční schůzi si proto dozorčí rada vyžádala informaci o tom, jakým způsobem byl Martin Horák vybrán a zda nedochází ke střetu zájmů. Horáka se Právu nepodařilo sehnat. V Tessile ditta nebyl, ani v DPP a služební mobilní telefon odmítl jeho sekretariát Právu poskytnout.

Bém se již v létě zasadil o to, že Horákův předchůdce Ivo Štika musel funkci opustit. Moc si pouštěl pusu na špacír a otevřeně mluvil o dluzích. Mimo jiné i o tom, kolik by mělo město DPP zaplatit za provoz MHD a jak by měla fungovat.

Primátor se tehdy snažil na jeho místo dosadit jednatele firmy BNV Consulting Radka Novotného, který řídil donedávna transformaci dopravního podniku. Nepovedlo se mu to. Naopak okamžité propuštění a stejně tak ukončení spolupráce s BNV bylo na podzim dokonce jednou z podmínek odborářů, kteří hrozili časově neomezenou stávkou dopraváků.