O co jde? Letos totiž více než v roce 2008 do školství tekly miliardy z Bruselu za pomoci operačních programů Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) či Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI).

Určeny jsou na rozvoj českého školství. Ministerstvo z nich financuje třeba stamiliónové státní maturity, reformu terciárního vzdělávání, ale kupuje za ně i kombi vozy s palubními počítači, stovky laptopů, kancelářský nábytek, pronajímá kávovary, konferenční sály, nápojové automaty a tak dále.

Podle nařízení Unie musí ale také tyto desítky miliard korun, jež mají školství pomoci, povinně propagovat – a to i suvenýry. Za peníze z EU proto nakoupilo tolik propagačních „tretek“, že by krámky s upomínkovými předměty praskaly ve švech.

Rozdávají se samolepky i diáře

Jen letos ministerstvo školství vypsalo na propagaci obou svých operačních programů zakázku třeba na 15 500 samolepek, 1950 flash-disků, 3100 diářů z kvalitní koženky (ať už denních, týdenních či kapesních).

Dále na 300 kovových laserových ukazovátek včetně bezdrátového ovladače, na 300 multifunkčních stolních hodin s měřičem teploty (bohužel ukazují stále 22,1 °C, a to i když je vložíte na dvacet minut do mrazáku), na 1000 ks antistresových kostek a tisíce dalších dárků.

A na kolik ona povinná reklama z prostředků, jež ministerstvo na rozvoj vzdělávání čerpá, celkem vyjde?

„Částka na informovanost a propagaci OP VK na léta 2007 až 2015 je 9,37 miliónu eur,“ sdělil Právu mluvčí resortu Ondřej Gabriel. To je zhruba 260 miliónů korun.

„Prostředky – jak národní, tak evropské – na informovanost a publicitu OP VaVpI činí 2,5 miliónu eur,“ dodal s tím, že částka je určena na veškeré informační aktivity, kampaně, materiály, předměty či na vzdělávání zaměstnanců ministerstva. To je dalších 62 miliónů korun.