Zatímco řidiči osobních vozů si vesměs účinnost zimního obutí odzkoušeli a akceptují ho, problémy přetrvávají s nákladními auty. „Setkáváme se třeba s výmluvou, že zimní pneu na náklaďáky neexistují,“ vybavil si dozorčí služby další časté pokusy o testování vědomostí policistů.

„Většina přistižených s letními gumami tvrdí, že jsou do pneuservisu objednáni na zítra, anebo se snaží vypadat překvapeně, že už je listopad,“ vzkazují dálniční policisté potenciálním hříšníkům, co jim tu v příštích dnech také určitě neuvěří.

Informují se po telefonu

Řidiči také často u policistů zjišťují po telefonu, co dělat, když potřebují po nejstarší české dálnici přijet na letních pneumatikách.

„Prosím vás, potřebuji dostat auto z brněnského veletrhu do Prahy a mám ho na letních. Co mám dělat?“ vyzvídá hlas v telefonu a praporčík Jaroslav Hlaváček se usmívá. „Máte tři možnosti. Buď ho přezujete, nebo si od Velké Bíteše po Loket zajistíte přepravu, případně...“ Chlapík na druhém konci telefonu začíná chápat, že spolupráci na porušování předpisů shání na špatné adrese.

„Oni si představují, že jim přes Vysočinu zajistíme doprovod,“ posteskl si nad zavěšeným sluchátkem policista. Podobných hovorů absolvuje v těchto dnech i několik do hodiny. Také proto si strážci pořádku přejí, aby zimní výbavu zavedli zákonodárci plošně. Odpadly by tak ne vždy příjemné diskuse.

„Je začátek sezóny, takže ještě býváme shovívaví,“ napověděl Právu jeden z vartujících členů policejní hlídky. Několik pokut od 1. listopadu ale přece jen padlo. Převedeno do obsahu peněženky prý dvě až tři stokoruny. S přibývajícím datem ale může vyrůst až na dva tisíce.

Kontroluje se zpravidla denně

„D1 přes Vysočinu má vedle stálé hrozby rychlých změn počasí několik velmi zrádných úseků. Třeba Řehořovské lesy anebo proslulý Jeníkov – celá štace až za Humpolec. Tam si zimních pneumatik naučíte vážit. V těch kopcích je značné převýšení a bývá tam námraza. Anebo sjezd z D1 na 111. km ve směru na Brno. Tam je to zase z kopce a stačí, aby to jednomu kamiónu ujelo, zablokuje údržbu a problém se okamžitě kumuluje,“ potvrdil Hlaváček.