Mýtné dosud platí vozidla nad 12 tun. Nově se má od ledna příštího roku rozšířit i na menší auta od 3,5 tuny. Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101 000, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106 000. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,4 miliónu.

Na převažování kamionů za jízdy pevnými vahami zabudovanými ve vozovce vadilo senátorům, že by se nedala přesně zjistit hmotnost kamionů. Takové vážení by podle nich bylo spíš jen indikativní.

V případě elektronických vinět poukazovali senátoři na problémy s ochranou osobních údajů. "Debata o tom, zda jsou viněty anonymní, či nikoli, prostě neproběhla," upozornila Soňa Paukrtová s tím, že viněty umožní rozsáhlé sledování občanů. Vinětu si sice občan může anonymně zakoupit kdekoli, třeba v trafice, ale když ji umístí na auto, dá se podle registrační značky identifikovat.

Komfort versus výnos

Jeden z předkladatelů, poslanec ODS Oldřich Vojíř, argumentoval tím, že pokud bude panovat vysoká míra anonymity, pak se podaří vymáhat jen málo peněz od řidičů, kteří nebudou mít vinětu nabitou. Pokud budou viněty přenositelné a komfortní pro občana, pak stát vybere méně, zdůraznil.

Viněty by měly od roku 2011 nahradit dosavadní dálniční známky. Jejich platnost by se měla u těch krátkodobých prodloužit ze současných sedmi na deset dní. Toto senátoři navrhli ponechat.
S návrhem na převažování kamionů přišel ve Sněmovně poslanec ČSSD Cyril Zapletal. Vážení by mělo být buď vysokorychlostní, pomocí vah zabudovaných ve vozovce, nebo nízkorychlostní, kdy by třeba policie mohla kamion zastavit a převážit.

Mýtné by se nově mělo také měnit podle toho, v jakou denní, noční nebo roční dobu vozidlo jede. Sazby určí vláda nebo ministerstvo dopravy. Tuzemští dopravci už také podle novely nebudou muset muset svým zákazníkům při vyúčtování zvlášť uvádět, kolik z ceny připadá na zaplacené mýtné.

Podnikatelé rozšiřování mýtného kritizují

Rozšíření mýtného na vozidla od 3,5 tuny již dříve označili zástupci podnikatelů špatnou zprávu. Podle prezidenta Hospodářské komory Petra Kužela může tato úprava v době krize výrazně dopadnout na činnost malých a středních firem, především soukromých autodopravců, kteří ke svému podnikání využívají lehčí nákladní auta právě v této váhové kategorii.

Senátoři neschválili návrh svého kolegy Vlastimila Balína (KSČM), který požadoval, aby autobusy vozící cestující na pravidelných linkách nemusely platit mýtné.

Sněmovna nyní bude muset o senátních návrzích rozhodnout na své řádné schůzi. Nejbližší se uskuteční od 8. září.