Policie zjišťuje, jestli dopravce při zadávání zakázky neobešel zákon tím, že nevypsal řádné výběrové řízení. Dopravní podnik totiž přímo oslovil pět firem, z nichž konkrétní nabídku na vypracování auditu předložily dvě. Z nich pak zadavatel zakázky vybral jako nejvýhodnější právě nabídku BNV Consulting.

Podle informací Práva celou věc šetří s podezřením na trestný čin porušování závazných pravidel hospodářského styku. Mluvčí protikorupční policie Roman Skřepek se k tomu odmítl jakkoli vyjádřit, mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený nicméně zájem policie o smlouvy s BNV Consulting potvrdil. „Policii jsme předali veškeré dokumenty, o které nás žádala,“ uvedl Pečený.

Smlouvu s BNV Consulting podepsal v roce 2006 tehdejší šéf Dopravního podniku Tomáš Jílek, dodatek z roku 2007 už nese podpis současného ředitele Martina Dvořáka. Celkově smlouva zajišťovala auditorské firmě vyplacení 10 miliónů a 115 tisíc korun.

 

Jejich práce mi přijde amatérská, v té problematice se neorientují a audity byly dělány spíše podle okazastupitel a člen dozorčí rady Dopravního podniku Petr Zajíček (KSČM)

Podle pražského zastupitele a člena dozorčí rady Dopravního podniku Petra Zajíčka (KSČM) přitom audit od BNV Consulting kýžený efekt nepřinesl. „Jejich práce mi přijde amatérská, v té problematice se neorientují a audity byly dělány spíše podle oka,“ řekl Právu Zajíček.

Dodal, že ekonomická výhodnost řešení některých problémů nabízených audity od BNV Consulting jsou minimálně diskutabilní. „Je to takové vysoce nekvalifikované slohové cvičení,“ poznamenal Zajíček.

Šéf Dopravního podniku Dvořák nicméně audity hájí. „Nemůžu říct, že jsem nespokojen, podařilo se ušetřit opravdu velké množství peněz, zrušili jsme například 1100 pracovních míst,“ uvedl s tím, že u některých problémů se vedení společnosti s nabízenými řešeními od BNV Consulting shodlo, v jiných nikoliv.

Šetření u Českých drah odloženo

Lukrativní zakázky pro pražskou poradenskou firmu BNV Consulting se přitom do hledáčku protikorupčního útvaru nedostaly poprvé. Český rozhlas už koncem června informoval, že detektivové prověřují také způsob, jakým této firmě zadaly provedení auditu České dráhy.

Policie v této souvislosti podezírala vedení drah z toho, že zakázku úmyslně rozdělilo na tři menší tak, aby nedosáhly dvoumiliónového limitu, od kterého je povinnost vypisovat výběrové řízení.

Protikorupční policie nicméně tento případ uložila k ledu s tím, že o trestný čin nešlo. „Mohu potvrdit, že jsme tuto věc odložili k 30. červnu,“ konstatoval mluvčí útvaru.

Policie přitom vycházela především ze stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Tyto zakázky zadávaly České dráhy jakožto veřejný zadavatel v souvislosti s provozováním veřejné drážní dopravy a platí pro ně tedy v tomto případě vyšší finanční limity pro vypisování výběrových řízení, konkrétně téměř 12 miliónů korun,“ uvedl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.

Podle něho tak ČD zákon neporušily, protože zmíněné zakázky tohoto limitu nedosahují, a to ani samostatně, ani po jejich sečtení.