Hlavní obsah

Bursík se pochválil za vraky, sypal si popel na hlavu kvůli kamiónům

Právo, lh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od loňského prosince do letošního března zmizelo z registru vozidel 150 tisíc automobilů. To asi považuje za svůj největší úspěch ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ), který během úterní rekapitulace svého působení včele resortu napočítal celkem šestačtyřicet úspěchů a jen dvanáct nedodělků.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Ministr životního prostředí v demisi Martin Bursík.

Článek

„Udělali jsme více, než jsme předem říkali a než jsme čekali. Odpor koaličních partnerů – konkrétně ODS, byl místy tuhý. Přesto se odstupující vláda stala tou nejzelenější v historii ČR,“ řekl Bursík.

Za jeden z největších úspěchů považuje nedávné spuštění programu Zelená úsporám, v rámci nějž se do roku 2012 mezi české domácnosti rozdělí 25 miliard korun na zateplení, výstavbu domů v pasivním standardu a ekologické vytápění.

Právě investice do zelené ekonomiky označil Bursík za zlomové a jedny z nejúčinnějších opatření odstupující vlády v boji s hospodářskou krizí.

Omezení kamiónů a širší mýtné neprosadil

MŽP si cení i zdaru ve vyřazování starých aut z provozu. Spustila ho novela zákona o odpadech. Ta zavedla recyklační poplatky při první registraci nebo přeregistraci po lednu 2009. V důsledku ní se také téměř zastavil dovoz ojetých aut nesplňujících emisní limity. Stát na poplatcích za tři měsíce navíc vybral 65 miliónů korun.

V dopravě Bursík označil za úspěch jednání o vedení dálnic. V procesech zvažování vlivů staveb na životní prostředí a v politice a zásadách územního rozvoje se teď posuzují také šetrnější varianty dálnic a rychlostních silnic D3 ve Středočeském kraji, R11 u Kuksu, R35 v oblasti Českého ráje, R43 v Jihomoravském a Pardubickém kraji.

Bursík uznal včera celkem dvanáct restů. Dodal, že se mu nejčastěji bude vyčítat neprosazení pátečních jízd kamiónů. To byla jedna z vlajkových lodí programu SZ. „Je to můj osobní neúspěch. Ministerstvo dopravy se ukázalo nejproblematičtějším partnerem v jednáních, horším než ministerstvo průmyslu a obchodu,“ shrnul.

Příliš spokojený nebyl ani s tím, že se nepodařilo rozšířit mýtné na vozidla do 3,5 tuny a na všechny silnice ve vlastnictví státu, případně krajů.

Bursíka mrzí zákon o odpadech

Šéf zelených nepochybuje, že MŽP bodovalo v legislativě. Pochvaloval si například prosazení novely zákona o ovzduší, jež umožňuje krajským úřadům přikázat velkým podnikům, aby v určené lhůtě omezily znečišťování prachovými částicemi až na polovinu. Novela zákona o odpadech zase podle MŽP omezila krádeže kovů.

Bursík vidí úspěch rovněž v tom, že se podařilo dostat na půl cesty návrh horního zákona. Ten má dát jistotu na přežití obcím ohroženým těžebními limity uhlí.

„Nejvíce nás na ministerstvu ale mrzí, že se nepodařilo přijmout nový zákon o odpadech usnadňující lidem mimo jiné jejich třídění. Byla s ním hodně práce a Česko by ho potřebovalo,“ uvedl Bursík. Návrh MŽP, který je v připomínkovém řízení, počítá například se zálohováním PET lahví a plechovek.  

Reklama

Výběr článků

Načítám