Ačkoliv designem si takové čtyřkolky skutečně nic nezadají s normálními osobními vozy, rozdíl je veliký. Zákonem mají danou omezenou velikost, hmotnost, obsah, výkon i rychlost, takže s nimi lze jet maximálně 45 kilometrů za hodinu. Rozhodně už ale nejde o mopedy, přestože je do této kategorie ministerstvo dopravy zahrnulo.

V současnosti brázdí české silnice nejméně 30 takových aut, často k nelibosti některých dopravních odborníků a psychologů. Mezi dospívajícími Čechy ve věku od 15 do 17 let je přitom 3821 z nich držiteli takového řidičského oprávnění.

„Máme oprávněnou obavu, že tenhle krok nepřispěje k bezpečnosti silničního provozu. Vždyť i podle statistik mají mladí řidiči velký podíl na dopravních nehodách a my dáme volant do ruky patnáctiletým,“ podivoval se mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Pavel Kuchálik. Podobní řidiči se podle něj zařadí do velmi rizikové skupiny ohrožené nehodami.

Pokuty a tresty nižší

Policie sice nevede statistiky nehod způsobených právě čtyřkolkami a jejich mladými řidiči, pokud však patnáctiletý řidič zaviní nehodu, čeká ho stejný počet trestných bodů jako normálního smrtelníka, ovšem nižší pokuta.

Ta je dle informací ministerstva dopravy omezena maximální hranicí 2000 korun. Větší trest pro řidiče-mladíky je spíše ten, že správního řízení se musejí zúčastnit i jejich rodiče a zástupce orgánu ochrany dítěte.

Pokud by se v krajním případě dopustil náctiletý řidič při řízení auta trestného činu, sankce jsou rovněž mírnější než u dospělých a rozhoduje o ní soud. Začíná se finanční pokutou a končí umístěním v diagnostickém ústavu.

„Já bych jim auto do ruky nedal. Je to vysoce rizikové a my místo zpřísnění pravidel pro řízení tato ještě více zmírňujeme. Nejvážnější nehody způsobují právě mladí řidiči. Přestože mají lepší reakce, nezralost jejich osobností má na nehodovost zcela zásadní vliv,“ vyjádřil se kriticky i psycholog Slavomil Hubálek.

Drahý špás

Vozy určené náctiletým se začaly ve velkém dovážet z Itálie a Francie především v loňském roce. První podobné čtyřkolky se ale na území ČR objevily již v letech 2003 a 2004. Průkopníky mezi nimi jsou značky Aixam a Jawa. První z nich je francouzské vozítko s japonským motorem, které lze pořídit od 254 do 335 tisíc korun. Druhý je výrobek z Itálie s motorem Lombardini, jenž se dostal pod patronát slavného výrobce českých motocyklů Jawa a stojí mezi 230 až 325 tisíci korunami.

„Italská firma už ale podle mých informací zkrachovala a ta auta nevyrábí. Navíc je to velmi drahý špás a také nespolehlivé autíčko. Za dobu, co jsme ho nabízeli, bychom počet prodaných kusů spočítali na prstech dvou rukou,“ řekl Právu zástupce jednoho pražského prodejce aut, který by prý sám podobný vůz svému dítěti nekoupil.

Všechny tyto čtyřkolky musejí mít licenci a povolení od českého ministerstva dopravy, aby mohly jezdit na zdejších silnicích. Podle mluvčího ministerstva Martina Kupky získalo takové povolení celkem pět značek, ale aktivní na českém trhu je nyní pouze Aixam.

Omezení vozů pro náctileté:
hmotnost do 350 kg (bez baterií)
výkon do 4 kW
konstrukční rychlost 45 km/h
objem motoru do 50 cm3
maximálně dvě osoby ve voze
délka do tří metrů

„Prodáváme taková auta od základních verzí až po ty nejluxusnější, která mají sundavací střechu, litá kola, zadní stěrač, mlhovky, přehrávač CD s dálkovým ovládáním a podle našich zkušeností se prodávají právě ty nejdražší. Kupují je bohatí tatínkové svým synáčkům,“ uvedl jiný z pražských prodejců. Žádné z těchto aut ale nemá airbagy.

Právě větší bezpečnost než u mopedu se však líbí i šéfovi české dopravní policie Leoši Tržilovi. „Když kluk nabourá tímhle autem, tak rozbije plechy, ale když mopedem, rozbije si ústa,“ podotkl Tržil, podle něhož jde zatím spíše o výstřelek movitějších lidí než o trend. „Normální řidič by si to nekoupil a raději pořídí klukovi babetu,“ dodal.