Porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku způsobila, že množství písku pod nápravami soupravy přerušilo bezpečnostní obvod v kolejích, zařízení potom vyhodnotilo kolej jako volnou a pustilo na ni další lokomotivu. Podle inspekce by lokomotivy tohoto typu neměly na podobně zabezpečených tratích bez úpravy vůbec jezdit.

Strojvůdce samostatně jedoucí lokomotivy podle inspekce nepochybil, na semaforu totiž po chybě bezpečnostního zařízení svítila zelená. Při květnové nehodě zemřel strojvedoucí lokomotivy a ve vlaku se lehce zranili tři lidé.

Ministerstvo dopravy ve středu uvedlo, že příčinou nehody bylo velké množství písku na kolejnici. Zabezpečovací zařízení kvůli tomu ztratilo kontakt s vlakem a kolej uvolnilo pro další soupravu. Výpravčí viděla, že návěstidlo ukazuje volno a na kolej pustila další vlak. Písek používají strojvedoucí při brzdění vlaků.

Ministerstvo prý na inspekci vyvíjelo nátlak

Podle generálního inspektora Romana Šiguta vyvíjel náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek i výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD na inspektory během vyšetřování nátlak, jakým směrem mají vyšetřování vést, a snažili se ovlivnit složení vyšetřovacího týmu. To mluvčí ministerstva Karel Hanzelka i zástupce AŽD popřeli.

Nehoda se stala v květnu brzy ráno na hlavním železničním tahu a v osobním vlaku cestovalo 12 lidí. Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila zezadu do pomalu se rozjíždějícího vlaku pravděpodobně 40 až 50 kilometrovou rychlostí. Náraz kabinu nákladního stroje zcela zdemoloval a strojvedoucí v ní zahynul.