Hlavní obsah

Letadlo s předsedou Senátu muselo nouzově přistát

Právo, Novinky, ČTK, znk, gö

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA
Aktualizováno

Vládní letoun Challenger, který měl ve čtvrtek dopravit předsedu Senátu Přemysla Sobotku do Paříže, musel kvůli závadě nouzově přistát na ruzyňském letišti. Novinkám to potvrdil tiskový tajemník Kanceláře Senátu Petr Kostka. Sobotka a další členové delegace odletěli před polednem náhradním letounem.

Článek

"Po vzletu z letiště v Praze-Kbelích byla indikována závada autopilotů. Podle letecké příručky nemůže pilot v takovém případě pokračovat, proto se kapitán rozhodl z bezpečnostních důvodů přistát na letišti v Praze-Ruzyni," uvedl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Potvrdil také, že delegace v 11.20 hodin odletěla náhradním letounem Jak-40.

"Krátce po startu z letiště ve Kbelích nám řekli, že budeme muset nouzově přistát,“ řekl dříve Novinkám Kostka.

Doplnil, že ve Francii má delegace "poměrně nabitý program“. Kromě parlamentních jednání týkajících se blížícího se českého předsednictví EU má večer v pařížské Invalidovně zahájit výstavu o meziválečném Československu a jeho spojenectví s Francií. Proto je na palubě také náměstek ministryně obrany Martin Barták.

Plánovaný program jednání se podle Kostky kvůli zdržení bude muset zhustit do odpoledne.

„První let z Kbel nebyl dlouhý. Po krátkém kolíbání jsem přistál v Ruzyni místo v Paříži. Helikoptérou jsem přeletěl zpět do Kbel a s dvouhodinovým skluzem jsem s jakem přistál v Paříži,“ vysvětloval na dotaz Práva svou cestovní anabázi do Francie Sobotka.

:. Vládní letoun Challenger 601-3A FOTO: Armáda ČR

Poruchy starších vládních letounů nejsou ničím výjimečným. Naposledy loni v říjnu právě Challenger kvůli podezření na závadu řízení nedopravil šéfa české diplomacie Karla Schwarzenberga a vicepremiéra Alexandra Vondru do Lucemburska na zasedání ministrů zahraničí EU.

Poruchy starších vládních letounů nejsou ničím výjimečným. Naposledy loni v říjnu právě Challenger kvůli podezření na závadu řízení nedopravil šéfa české diplomacie Karla Schwarzenberga a vicepremiéra Alexandra Vondru do Lucemburska na zasedání ministrů zahraničí EU.

Závada akumulátoru u letounu Tu-145M zase narušila program návštěvy prezidenta Václava Klause v Japonsku. Před dvěma roky musel Challenger s Klausem na palubě nouzově přistát v Mnichově kvůli prasklině v čelním skle. Vláda nakonec rozhodla o tom, že vládní letku obnoví nákupem dvou nových airbusů.

Základní data letounu Challenger 601-3A

  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 6 200 km
  • Maximální cestovní rychlost: 851 km/h
  • Normální cestovní rychlost: 819 km/h
  • Typ motorů: 2 x General Electric CF-34-3A
  • Maximální tah motorů: 2 x 40,66 kN
  • Maximální počet přepravovaných osob: 19
  • Rozpětí křídel: 19,61 m
  • Délka: 20,85 m
  • Výška: 6,30 m
  • Osádka: 2

Challenger je letoun kategorie business jet, který přepravuje 15 až 20 osob. Je používán na menší přesuny v rámci jednoho světadílu.

Reklama

Výběr článků

Načítám