Hlavní obsah

Z českých dálnic mají zmizet billboardy

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zbavit dálnice a rychlostní komunikace záplavy billboardů, které ohrožují bezpečnost provozu, chce v budoucnu ministerstvo dopravy (MD). Zhruba 800 billboardů má totiž výjimku ze zákona a stojí příliš blízko dálniční vozovky. Podle chystané novely k tomu ovšem dojde až v roce 2014.

Článek

„Právní úprava z roku 2001 stanovila, že billboardy se nesmějí umísťovat v 250metrovém ochranném pásmu podél dálnic. Zákonodárci však tehdy současně rozhodli, že billboardy, které tam už jsou, dostanou výjimku. To teď chceme novelou zákona o pozemních komunikacích změnit,“ řekl ve čtvrtek Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Návrh novely je už v podstatě hotov a půjde do meziresortního připomínkového řízení. Do vlády by ho měl ministr dopravy Aleš Řebíček předložit zhruba v polovině letošního roku. S účinností novely se počítá od ledna nebo února 2009.

I když však novelu schválí parlament a podepíše prezident, nelze očekávat, že by billboardy od dálnic zmizely dříve než v roce 2014. „Provozovatelům billboardů musíme poskytnout pětiletou lhůtu na jejich odstranění, jinak by nám hrozily soudní spory,“ uvedl Hanzelka.

Na nebezpečí billboardů pro řidiče přitom už léta upozorňují dopravní experti. „Z našich dálnic se staly reklamní aleje. Jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vozidla je nebezpečné,“ varoval Autoklub České republiky.

V mnoha evropských zemích je striktní zákaz

Umísťování billboardů u dálnic je v řadě evropských zemí zakázáno. Bezvýhradný zákaz reklamy v extravilánu podél všech komunikací platí ve Španělsku i Finsku.

A v Německu zákon výslovně stanoví, že mimo uzavřenou obec nesmí být jakákoli obrazová, psaná, světelná a zvuková reklama a propaganda, pokud může nebezpečným nebo překážejícím způsobem odvádět pozornost účastníků silničního provozu.

Naopak v Česku stojí u dálnic i dalších komunikací nebývalé množství billboardů, z nichž nemálo bylo postaveno načerno. Často na místech, kde skutečně rozptylují řidiče.

Příliš nízké výnosy

Pro legálních 800 billboardů pronajalo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v minulosti smluvně plochy. Celkový zisk pro ŘSD od všech firem z těchto smluv dosahuje ročně 11,5 miliónu korun. To sotva vyváží riziko, že třeba při náledí přijde osádka vozu nárazem do billboardu o život.

Jak Právo už dříve informovalo, z pronájmu ploch na billboardy by ŘSD mohlo mít více peněz. V roce 1992 však jeho tehdejší šéf Jaroslav Čipera podepsal s reklamní agenturou Quo z dnešního hlediska nevýhodnou smlouvu na pronájem ploch u dálnic pro 459 billboardů.

Agenturu Quo později koupila americká News Outdoor, která patří miliardáři Rupertu Murdochovi. Jeho firma bude až do roku 2011 Ředitelství silnic a dálnic ročně platit jen 255 600 eur (v přepočtu necelých 6,5 miliónu korun). Přitom za jedinou billboardovou reklamu se dá vydělat i 17 tisíc korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám