"Od 06:00 jezdí vlaky po jedné koleji, kterou se podařilo uvolnit. Protože je zde strženo trolejové vedení, jezdí zde jen dieselové lokomotivy," řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. V praxi to znamená, že před každý elektrický vlak, včetně Pendolina, se musí zapřáhnout motorová lokomotiva, která soupravu tímto úsekem proveze.

"První ranní Pendolino, spoj 501 jedoucí z Prahy, dojel jen s dvanáctiminutovým zpožděním," dodal mluvčí. ČD předpokládají, že elektrické vedení opraví během dopoledne.

Od soboty do neděního poledne vyjeli hasiči v Moravskoslezském kraji celkem k 70 událostem. Z toho jich 28 bylo způsobeno silným větrem. V jednom případě na Frýdecko-Místecku se jednalo o uvolněné plechy na střeše domu, všechno ostatní byly polámané stromy a větve stromů spadané na elektrická vedení, oplocení zahrad a silnice.

Nejvíce případů způsobených větrem bylo na Opavsku (11), Bruntálsku (7) a v horských oblastech Beskyd na Frýdecko-Místecku (6). V ostatních okresech bylo případů podstatně méně – Ostrava 1, Karvinsko 1 a na Novojičínsku 2 případy.

Lidé na severu Čech jsou bez proudu

Kvůli silnému větru zůstaly v noci a v neděli bez proudu desítky domácnosti v severních a severovýchodních Čechách. Na vysokém napětí bylo od Krušných hor po Jizerské hory hlášeno šest poruch, na napětí nízkém poruch 15. Postiženo bylo především na Děčínsku, Teplicku a Liberecku.

Během nedělního odpoledne by proud všem domácnostem měl jít.

Vichr kácel stromy

Silný vítr, který během noci vál také ve východních Čechách, místy kácel stromy a přerušil dopravu na silnici. V České Třebové kmen stromu padl na rodinný dům. Podle hasičů v Pardubickém a Královéhradeckém kraji však poryvy větru velké škody nenapáchaly.

"Ráno nás majitel přivolal k odstranění stromu, který zasáhl jeho rodinný dům ve Lhotce, části České Třebové. Stalo se to během noci, ale v objektu nikdo nebyl a zjistili to až dnes," řekl operační důstojník Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje.

V regionu museli hasiči vyjíždět v noci k padlým kmenům ještě dvakrát. V Královéhradeckém kraji odstraňovali smrk spadlý na vozovku na silnici z Heřmánkovic do Janoviček na Náchodsku. Meteorologové varují, že s větrem je třeba počítat až do nedělní noci.

Na jihu Moravy vítr také porazil pár stromů, ale žádné větší škody nenapáchal. Podobná je situace na jihu Čech. Ke dvěma padlým stromům vyjížděli v noci na neděli hasiči z Prachaticka k obci Leptáč. „Jeden spadl na silnici a jeden na železniční trať. Oba jsme odstranili. Škoda nebyla žádná,“ sdělil Právu operační důstojník jihočeských hasičů Jan Bárta.

Vítr, který dosahuje průměrné rychlosti 36 kilometrů za hodinu, v nárazech přes 72 kilometrů za hodiny, nejvíce trápí západní část Jihočeského kraje. „I přes den se budou objevovat nárazy kolem 20 až 25 metrů za sekundu,“ uvedla českobudějovická meteoroložka Miloslava Starostová. Uvedla, že na jihu Čech do 700 metrů nad mořem prší, ve vyšších polohách sněží. Přes den by se mělo oteplit a sněžit by mělo až od 1000 metrů nad mořem.

Lyžařům vítr nevadí

Sjezdovky na Šumavě vítr nijak výrazně neohrožuje. Dobré sněhové podmínky hlásí lyžařské areály Špičák, Belveder a areál Nad nádražím v Železné Rudě i Kašperské Hory, teplota se pohybuje kolem nuly, plus minus jeden stupeň.

S nárazovým větrem a sněhovými přeháňkami by se mělo počítat především na Železnorudsku. Ve Ski areálu Špičák dosahuje vítr po klidné sobotě síly 8 až 11 m/s, je zataženo, teplota na nule. Na sjezdovkách leží 40 cm sněhu, na upravený rovný a tvrdý podklad zatím připadlo pět cm čerstvého prašanu.

„Komu nevadí větrné počasí, podmínky pro lyžování jsou ideální, jezdí se bez čekání,“ informoval jednatel provozovatele, společnosti Sport service Vladimír Kasík.

Vítr foukal i v Krušných horách, větší škody ale nenapáchal. „Naštěstí se u nás žádná extrémní vichřice, která se předpokládala, nekonala. Foukalo v noci tak do 100 km/hod. Momentálně jsme částečně v mlze a vyskytují se sněhové přeháňky. Návštěvníků hor je sice méně, ale pořád můžeme mluvit o dobrém víkendu,“ řekl Právu náčelník Horské služby v Krušných horách Rudolf Chlad.